Khamis, 24 November 2011

Hak-hak Wanita Muslimah Dari Suami

Apakah antara Hak seorang isteri dari suaminya?

Pertama : Redha isteri terhadap suaminya iaitu seorang gadis atau janda berhak untuk melihat calon suaminya dan si gadis/janda boleh menerima atau menolaknya. Rasullah bersabda:Tidak boleh menikahkan seorang janda hingga ia diminta persetujuannya dan tidak boleh dinikahkan seorang gadis hingga diminta izinnya. Mereka  bertanya; Ya Rasullah, bagaimana izinnya? Baginda menjawab: Dia diam (HR Bukhari & Muslim).
 
Kedua: Menerima mahar dari suami...Firman Allah: Dan berikanlah kepada perempuan-perempuan itu  maskahwin-maskahwin mereka sebagai pemberian yang wajib. Kemudian jika mereka dengan suka hatinya memberikan kepada kamu sebahagian dari maskahwinnya maka makanlah (gunakanlah) pemberian (yang halal) itu sebagai nikmat yang lazat, lagi baik kesudahannya (An-Nisaa:4). 
Rasulullah bersabda: Sesungguhnya persyaratan yg paling harus dipenuhi adalah apa yg kamu halalkan kemaluan (mahar) (HR Bukhari & Muslim).

Ketiga  :Mendapatkan nafkah dengan adil. Firman Allah: Hendaklah orang yang mampu memberi nafkah menurut kemampuannya; dan sesiapa yang di sempitkan rezekinya, maka hendaklah ia memberi nafkah dari apa yang diberikan Allah kepadanya (sekadar yang mampu); Allah tidak memberati seseorang melainkan (sekadar kemampuan) yang diberikan Allah kepadanya. (Orang-orang yang dalam kesempitan hendaklah ingat bahawa) Allah akan memberikan kesenangan sesudah berlakunya kesusahan. (At-Tallaq;7).
Rasulullah bersabda:  satu dinar yg kamu nafkahkan di jalan Allah, satu dinar yg kamu nafkahkan untuk memerdekakan budak, satu dinar yg kamu berikan kpd orang miskin dan satu dinar yg kamu nafkahkan kpd keluarga, yg paling besar pahalanya adalah yg kamu nafkahkan untuk keluarga (HR Muslim).
Keempat : Penjagaan dan bimbingan agama dengan baik. Firman Allah: Dan perintahkanlah keluargamu serta umatmu mengerjakan sembahyang, dan hendaklah engkau tekun bersabar menunaikannya. Kami tidak meminta rezeki kepadamu, (bahkan) Kamilah yang memberi rezeki kepadamu. Dan (ingatlah) kesudahan yang baik adalah bagi orang-orang yang bertaqwa.( Thaha:132).
Firman Allah: Wahai orang-orang yang beriman! Peliharalah diri kamu dan keluarga kamu dari neraka yang bahan-bahan bakarannya: manusia dan batu (berhala); neraka itu dijaga dan dikawal oleh malaikat-malaikat yang keras kasar (layanannya); mereka tidak menderhaka kepada Allah dalam segala yang diperintahkanNya kepada mereka, dan mereka pula tetap melakukan segala yang diperintahkan.( At-Tahrim:6).
Suami wajib mengajar isteri tentang agama atau mengizinkannya untuk menghadiri majlis ilmu.. Waallahu Alam..

4 ulasan:

  1. hehe...tlg sambung bab nie...sy segan nk karang sbb ada msk bab suami-isteri

    BalasPadam
  2. ilmu itu untuk dipelajari...

    jgn segan2... silakan...

    BalasPadam
  3. :) bab org dh kawin la ada segan nk menulis..huhu

    BalasPadam