Ahad, 27 November 2011

Mari Kita Berhijrah

Alhamdulillah...bertemu lagi Muharram... Terima kasih ya Allah...berikan aku kesempatan dan ruang bagi melanjutkan rasa kehambaan dan membuktikan kecintaanku padaMu...

Ermmmm...telah diangkat buku lama...dibuka pula buku baru.  Usai saja solat maghrib, tamat saja lafaz doa atau sebaik doa diaminkan... apalah agaknya janji kita pada diri kita ya..????  Sempat ke bermuhasabah...setahun berlalu...berjayakah kita sebagai hamba? atau aku hanya sekadar di pinggiran hehehehe... Allah hu Akbar

Aku? menung punya menung punya menung... azan isyak dilaungkan!  Apa aku dapat hasil muhasabah... ya..aku tetap hambaMu yang lemah, ya Allah!  Semoga aku terus mampu melalui kehidupan aku dengan sentiasa mengaitkan apa jua yang berlaku dengan kebesaranMu ya Allah.. itu yang aku ingin terus lewati kerana aku mahu terus menjadi hamba yang bersyukur...

Subuh tadi... melihat ibu tua yang sedang menanggung kesakitan berinsut perlahan2 mengambil wuduk membuatkan aku semakin insaf pada kehidupan.  Ku ungkap lagi tanpa jemu, Ya Allah..Kau permudahkanlah semuanya untuk aku agar aku bisa memudahkan pula kehidupan orang lain yang berhajat akan aku....

Usai solat sunat fajar.. aku mengirimkan sms utamaku kepada Allah penciptaku...
kuiringkan sms tambahan padaNya bagi melengkapkan mesej bahawa aku ini hamba yang sangat mengkehendakiNya.  Mari kita kongsi doa iringanku... doa utama pasti kalian sudah maklum,kan?  Inilah bait permohonan nabi Ibrahim kesayangan Allah... yang aku ungkapkan tanpa jemu semenjak 17 tahun dulu...



Ya Allah ya Rahman ya Rahim
Sesungguhnya hari ini hari baru
Maka, bukakanlah kepadaku dengan mentaatiMu
Sudahilah ia bagiku dengan keampunan dan keredaanMu
Berikanlah aku rezeki yang padanya kebaikan
yang Engkau terimakan daripadaKu
Sucikanlah dan lipagandakanlah kebaikan itu bagiku
Apa yang aku kerjakan padanya kejahatan
Ampunilah bagiku
Sesungguhnya Engkau Maha Pengampun
Maha Pengasih
Maha Penyayang lagi
Maha Muia

Nak lagi best berdoa...sebelum baca doa utama, lafazkan doa ini...

Wahai Allah Tuhanku
Sesungguhnya Engkau mengetahui akan rahsiaku
dan yang terang-terangan daripadaku
Maka terimalah halanganku
dan
Engkau mengetahui hajatku
Maka anugerahilah kepadaku akan permintaanku
dan
Engkau mengetahui apa yang dalam diriku
Maka ampunilah segala dosaku

Wahai Allah Tuhanku
Sesungguhnya aku meminta padaMu akan keimanan
yang langsung ke dalam hatiku
dan
keyakinan yang benar
Sehingga aku mengetahui
bahawa tidak akan menimpa kepadaku
selain apa yang telah Engkau tuliskan ke atasku
dan
aku meminta keredaan dengan apa yang telah kau berikan untukku
Wahai Yang Maha Agung dan
Yang Maha Mulia..

Itu doa nabi Adam a.s.  Hebat... semuanya bermakna..ringkas tapi padat!  Jom...kita sama2 berdoa..

Semoga langkah kita pagi tadi...adalah langkah yang penuh hebat bagi memulakan hari baru kita...Semoga tertanam azam yang yang hanya kita dan Allah maklumkan... Berazam tak payahlah banyak2, yang penting kita berjaya mencapainya...

Semoga Allah memberkati kita semua ya... semoga hijrah kali ini benar2 hijrah yang bermakna...
ayuh...kita berhijrah dari keburukan kepada kebaikan.. Semoga kita semua menjadi hamba yang terbaik di sisi Allah...

Jom...kita berjalan sama2.....



Tiada ulasan:

Catat Ulasan