Sabtu, 19 November 2011

Susah Ke Untuk Ikhlas????

Susah sangat ke nak ikhlas? Payah sangat ke? Kenapa rasa macam susah ek....????
Tak susah pun... asalkan kita mahu untuk ikhlas.


Buat je lah...dengan kita ni...qarin tak pernah berenggang. Tugas dia hanya memperindahkan apa yang nafsu kita suka.  Dia memang tak pernah mahu kita jadi baik... Kenapa takut sangat dengan riak..dengan 'ujub?? Tak payahlah takut... harung..harung..


Ikhlas tu akan datang selepas riak bertandang..  Memang pada mula kita buat kebaikan, kita rasa macam kita ni baaaaaaaiiikkk sangat...baagguusss sangat. Kita rasa semua orang tengok apa yang kita buat, kira rasa semua orang puji kita... padahal..tak de pun.  Kita je yang perah santan... kesian kat kita.


Contohnya berjinak2 dengan surau/masjid.  Pada mulanya mesti kita rasa semacam..mcm bangga pun ada (ye lah...kita rajin, orang lain tak rajin! hahahahahha).. mcm orang tengok pun ada...  Bila ada perasaan yang sebegini..buat hati kita dilambung2...tenang je... harung.. esok pegi lagi surau..esok pegi lagi..Jangan endahkan bisikan2 syaitan.


Bila dah jadi kebiasaan, dah tak kisah dah dgn orang ke..apa ke.. Percayalah...saat itu, ikhlas mula akan bertandang menggantikan segala sifat mazmumah yang kita punya.  Yakinlah!


begitulah hikmah Allah swt mahu kita buat sesuatu berterusan...jgn separuh jalan! Tapi kita???  Beramal biar sedikit...tapi berterusan/istiqamah.  Jangan beramal banyak2.. pulun betul2 selama seminggu dan kemudian kita tinggal bertahun2... kasihan diri kita.


Ayuhlah ku azmiza...bermujahadah..untuk menjadi lebih baik di sisi Allah swt...
Terimalah aku di sisiMu,ya Allah...dalam keadaan yang Engkau reda...


p/s
apa yang penting...untuk membuang segala riak, 'ujub, takabbur dan segala sifat mazmumah..mesti bermula dengan ilmu...

5 ulasan:

  1. Ilmu pelita hidup...ilmu yg manfaat adalah ilmu yg dpt mendekatkan hamba kepada Penciptanya

    BalasPadam
  2. mcmne nk ikhlas klo selalu kena buli dgn org lain???? org bersenang lenang, kita bertungkus lumus nk wat keje dia...huhuhuhuhu

    BalasPadam
  3. Ilmu tanpa amal...
    amal tanpa ilmu...

    semua dah dinyatakan dalam al Quran....

    BalasPadam
  4. Bila hari2 kena buli..hari2 kena buat keje orang lain...kita dah jadi tak kisah nanti...

    nak elak kena buli, kena terus terang.. kalau tak penyakit hati akan hinggap dan kita sendiri yang akan rugi

    BalasPadam
  5. mcm berat je mulut nk ckp....huhuhu...sy lebih suka diam je...ermmm, mmg senang dpt penyakit hati mcmni...habislah sy nti!

    BalasPadam