Jumaat, 30 Disember 2011

Cara Rasulullah saw Berkasih Sayang

Institusi kekeluargaan banyak yang hancur kerana kurangnya keserasian.Banyak yang tak kena pada diri sedang waktu bercinta...apapun kita tak kisah. Kita tak kisah kalau boya friend kita panas baran, tak romantik, suka marah2, memaki bagai... kononnya..dia akan berubah dan kita adalah orang yang sabar apatah lagi Allah menyukai hambaNya yang sabar... bila kahwin, nah! amik ko sebuku... Apapun, perkahwinan sebegitu mmg menguji keimanan kita dah mahu mendidik hati kita jadi apa lagi nak kata... sobar yo lah yo!

Aku bukan nak membebel tapi sekadar meluahkan rasa ;)
Nak aku kongsikan tentang Rasulullah yang sungguh romantis.
Silalah baca dan amik ilmu wahai para isteri, yang bakal menjadi isteri, yang teringin nak jadi isteri.....

TIDUR DALAM 1 SELIMUT
Rasululullah tido dalam 1 selimut tau dengan Aisyah meskipun waktu tu Aisyah sedang haid. Bukan saja tido 1 selimut, malah mandi pun 1 bejana.
Macammana agaknya suami kita ek... ala...panaslah selimut2. ala..rimaslah dekat2.. eh.. orang nak mandi pun nak ikut! hehehhe... betapa tak romantiknya suami kita..betapa tak fahamnya sunnah,suami kita! kesian kat kita

MEMAKAI WANGI-WANGIAN
Aisyah berkata, "sesungguhnya Rasulullah apabila meminyaki badannya, baginda memulakan dari auratnya dan menyapunya dengan nurah (sejenis pewangi) dan isterinya meminyaki bahagian lain seluruh tubuhnya"
Hebat,kan! Rasulullah memang gemarkan wangian selain solat dan wanita. Suami kita? minatkan wanita je ke? atau minat berwangian bila nak kuar umah. Kalau kat umah, sarung kain pelikat, tak pakai baju, berpeluh2... erghhhhh.... ujian..ujian... eh.. jgn tengok suami dulu, ce pandang diri kita..agak2... berselera tak suami tengok? :)

MANDI BERSAMA ISTERI
Dah tersebut kat atas tadi,kan.
Bagus bila mandi sekali sebab ada orang dapat beruskan badan kita bahagian belakang yang tak tersampai dek tangan. Kalau kita suka  berbedak di badan, bedak tu jadi daki. Kena gosok. tangan kita tak sampai,jadi gunalah khidmat suami. Suami kita bersabun shampoo ala kadar je...kita boleh tolong buat banyak kadar supaya lebih bersih. Kalau agak2 nak balas dendam....tenyeh..tonyoh kuat2 sket hahahahha.... dia tak leh marah.. kita sedang menyental dakinya yang berinci2 hik...hik...  cuba buat. Yang lom kawin, berangan2 je dulu!

MENYIKAT RAMBUT SUAMI
Aisyah berkata,"saya biasa menyikatkan rambut Rasulullah.  Saat itu saya sedang haid."
Ermmm... rambut suami disikat? Ada ke kita buat. mesti suami rasa mcm dimanjakan,kan.....

MEMBANTU ISTERI DI DAPUR
Ada ketika, time Rasulululah balik ke rumah, tiada makanan yang sudah siap dimasak.  Baginda senyum je dan terus sinsing lengan baju dan bantu isteri di dapur.
Kalau suami kita? Ape ko buat kat umah, aku penat balik, nasi lom masak...huh! damm... hempas pintu dan kuar.  Agaknya le...sebab orang akan jadi baran kalau perut lapar.  suami aku bab masak2 ni tip top... aku memang tak payah pegang kuali kecuali putera puteri aku teringin nak makan western food..

MINUM BERGANTIAN PADA TEMPAT YANG SAMA
Aisyah berkata," saya biasa minum dari cawan yang sama ketika haid.  Lalu nabi mengambil cawan itu dan meletakkan mulutnya ditempat saya meletakkan mulut saya.  Lalu baginda minum.  Kemudian, saya mengambil cawan lalu menghirup isinya.  kemudian baginda mengambilnya dari saya lalu meletakkan mulutnya ditempat saya meletakkan mulut saya, lalu baginda pun menghirupnya.
Ermmmm... romantis,kan?  aku pun macam tu... guna gelas yang sama..kongsi2 sebab tak banyak nak basuh nanti hehehhe... teruk betul! bukan nak ikut sunnah...tapi pemalas! muhasabah..muhasab...

MEMBELAI ISTERI
"Adalah Rasulullah tidaklah setiap hari melainkan baginda mesti mengelilingi kami semua isterinya seorang demi seorang.  Baginda menghampiri dan membelai kami dengan tidak mencampuri hingga baginda menggilirkan waktunya lalu baginda bermalam di tempatnya"
Bab belai membelai ni yang tak menahan.... sempat suami nak belai kita sedangkan dia sibuk 24 jam. Lebih sibuk dari nabi suami kita ni... Kita lak, sempat ke nak belai suami sedangkan suami pulang saat kita sedang nyenyak tido!

TIDUR DIPANGKUAN ISTERI
Aisyah berkata,"Nabi biasa meletakkan kepalanya ke pangkuanku walaupun aku sedang haid, kemudian baginda membaca al Quran"
Hebat! tapi sungguh... bila time mcm ni...rasa mcm manja sangat...mcm sayang sangat hehehhe... dapat lak belai2 rambut! Alah... macam tak biasa hahahhahaha.... orang yang bercintan cintun pun suka buat macam ni,kan... hishhh! haram...haram...

MEMANGGIL DENGAN KATA-KATA MESRA
Antara panggilan mesra kepada Aisyah seperti Aisy' dan Humaira
Kita pun ada,kan... baby, ebi, mummy, papa, b dan macam2 lagi tapi time cintan cintun ni le... time aku bercinta dulu, tak pula ada prkataan2 gini...syukur Alhamdulillah...

BERJALAN BERPEGANGAN TANGAN
Rasulullah sering berpegangan tangan ngan Aisyah tau ketika dalam rumah.  Bukan tu je, baginda yang potong kuku isteri2 baginda.
Allah hu Akbar...hebat! bukankah Rasulullah pernah bersabda, gugur dosa dari celah2 jari kalau kita berpegangan tangan dengan suami.  Kita galak berpegangan time bercinta, dah kawin..mula jalan jauh sebatu... rugi kita,kan.. sangat rugi! time nak tido..lepas salam suami..genggam tangan dia erat2...cakap kat dia..dosa kita banyak siang tadi...biar gugur dosa2 kita malam ni sebelum tido... dia mesti rela! hehehehhe
lepas ni, gili2 potong kuku. Asyik kita je potong dia, suruh dia lak potong kuku kita...bagi ruang kat dia amik sunnah

Hebat,kan Rasulullah.  Baginda mendidik kita dengan pelbagai cara cuma kita je tak mahu amik tahu, dah tahu pun kita tak nak buat.  Jom, kita buat sama2, kita ubah sama2 kehidupan berumahtangga kita...semoga kita akan lebih berbahagia.  lebih menghormati antara satu sama lain.  bagi yang belum kawin, cakap kat boya friend anda tentang apa yang Rasulullah buat kat isteri baginda.  Pastu tanya dia... b boleh buat tak macam ni nanti? hehehehhe... mesti boleh aje kan...maklum...belum dapat.

Apapun... selamat mengemudikan rumahtangga yang bahagia
yang sedang bertunang, semoga persefahaman akan tercapai
yang sedang bercinta, kenal betul2 pasangan anda dan keluarganya
yang lom ada boya friend, jangan risau2... cakap pada Allah "Ya Allah, jangan Kau serahkan aku pada diri aku sendiri walau sekelip mata pun.  Aku serahkan diri dan jiwa aku pada Engkau...Kau uruskanlah, tadbirkanlah hidup aku ni dan Kau tentukanlah yang terbaik buat aku selain mengurniakan aku kesabaran!"
Cuba buat...anda akan lihat... betapa hebatnya bila Allah menguruskan kehidupan anda... tapi dengan satu syarat...anda mesti ikhlas kita mengungkapkan doa!
Saya telah melaluinya...dan saya telah menikmatinya...

Jom...Kita ikut cara baginda Rasulullah saw

terima kasih pada Majalah Al Islam Januari 2012..
Anda boleh beli majalah ni, sangat bermanfaat... best sangat isu yang di utarakan..
yang rasa nak jadi kaya...boleh beli...

15 ulasan:

  1. romantik sungguh mcmtu.....mana nk cri pasangan yg romantik mcm Rasulullah agaknye..

    BalasPadam
  2. memang sangat romantik...kena mulakan dengan diri sendiri dulu.. :)

    ada pasangan yang romantik mcm rasulullah... cuma seperti intan di antara pasir2 di tepi pantai... rajin cari...sabar mencari..bole beza intan dengan kaca dengan pasir... jumpa lah..InsyaAllah

    BalasPadam
  3. diri sendiri pon x romantik mcm Baginda...adeyh...

    nak dapatkan mutiara di padang pasir amat2 la sukar.....tertimbus dalam pasir, susah nk nampak kilauannya..... :(

    BalasPadam
  4. kalau nak rumahtangga yang bahagia...mesti romantik. Suami pasti sayang dan sentiasa ingat kat kita... belajarlah...bukan susah pun nak romantik. hahahahahha....

    mutiara senang beza dengan kaca...kalau intan..sukar nak beza.. ada orang dah jumpa intan tapi dia buang sebab sangkanya kaca... ada orang jumpa kaca tapi pungut sebab ingatkan intan...parah! hhehehehe.. ringkasnya kena rajin, istiqamah pastu wajib ada ilmu

    BalasPadam
  5. kwang3x.....wajib ka belajar ilmu romantik nie? tgu le nk dekat2 kawin nti...hahaha....wooooooo, akak pon romantik la klo mcmtu?

    tersalah pungut, hbs la idup di dunia....x pyh kawin lg sng...

    BalasPadam
  6. harus! kang kata wajib... tak betul lak hahahhaha.... romantik la jugak hahahhaha....

    sengaja tak nak kawin, xleh bersama2 Rasulullah nanti. kalau orang tak pinang, xpe... apa daya kita hehehehhehe

    BalasPadam
  7. hehehe....sy dh senyum sorang2 nie....akak romantik...adeyh! tp mmg pon..cuma x tunjuk aje...

    mcmtu, nk ckp dgn naz...klo nk kawin tgu 8thn lg...hehe

    kak, ada soalan nie...blh ka kita berubah sikap sbb nk minta peluang dr lelaki untuk melihat diri kita ygg skg nie? maknanya kita skg mendalami agama n kita berharap lelaki itu lihat diri kita yg kini..

    BalasPadam
  8. eh... sy manja lagi romantik hahahahha...bole la nak cairkan hati cik abang ;) garang tu dibuat2..

    berubah untuk makhluk, tak ke mana...kita akan balik semula pada keadaan asal setelah kita diterima apatah lagi tidak diterima. Buat apapun mesti ikhlas untuk Allah, kerana Allah...perubahan tersebut InsyaAllah berkekalan.

    setakat berubah untuk minta peluang tu boleh tapi sampai bila perubahan tu? bukankah baik mendalami agama untuk membaiki diri supaya lebih solehah...

    BalasPadam
  9. jgn cakap mcm tu dgn naz...cakap dengan dia, bila dah boleh amik cara Rasulullah, boleh masuk minang... ;)

    BalasPadam
  10. wat sy ingat pd sifu sy...dlu ingat pnh mpi sifu sy manja sungguh aiihhh....adeyh! mcmne ntah leh mpi sifu manja...huhu

    Alhamdulillah klo perubahan itu berkekalan, tp bgmana plak jika hati still mengharap pd si lelaki kembali kpdnya? ermmm....

    hahahaha......cara Baginda mmg smua x terikut agaknye...dia bkn jenis romantik pon...adeyh!..skg nie dia agak busy sbb anak buah dia excident n duk kat ICU lg....

    BalasPadam
  11. Setakat nk baring2 atas pangku tu biasa hahaha..
    Time tgk tv ngan ank2,sy suka usik,suka geletek kaki dia hehe..adik join sekaki tp faaiz berani gelak je... Sekadar nk hdupkn ssuasana mesra..ank2pun hepi.

    Mengharap tu sifat kita sbg makhluk. Kita doa dgn harap...xsalah. Harap tu bole tp pd masa yg sama kena brgntung harap pd Allah yg lebih spy xhanyut nnti

    Pelan2.....romantik tu dtg send nnti.... Pandai2 le.... Hehe

    BalasPadam
  12. hehehe...romantik la juga mcmtu...jd ilanglah sgla perasaan akak yg 'buat separuh hati thn lepas'..... faiz ada dunia dia sendiri,dia faham akak tp ada yg dia x dpt ikut cara akak....

    patut la dia mengharap lg pd si lelaki tu...ok la klo mcmtu...

    hehehe...naz mmg x romantik..dr 2004 kenal die, mmg x dak ayat jiwang karat...

    BalasPadam
  13. kita tak boleh ikut sangat hati...nanti kita mati
    kita tak boleh ikut sangat nafsu..nanti kita lesu
    jadi...sy perlu ikut iman... iman tak membenarkan kita tak ikhlas..jadi sy harus ikhlaskan diri :)
    Alhamdulillah..dengan demikian Allah beri banyak perkara yang tidak kita jangka..

    saya faham faiz yang menempuh alam remaja..nak kebebasan tapi sy tak boleh biarkan dia hanyut dengan dunia mcm tu..banyak gejala tak elok kalau dibiarkan...sy dah tgk banyak kat sek, anak2 yang dibiarkan mak bapak, konon2nya beri kebebasan.hancur anak2! sy tak larang dia nak couple dgn syarat,xde dating2!

    biarkanlah dia mengharap kerana apa lagi yang boleh dia lakukan? cuma ingatkan dia,doa perlu banyak agar Allah beri dia kesabaran jika penantian dia tidak membuahkan apa2...
    kita sebagai kawan,harus beri sokongan,jangan biarkan dia 'down'

    tak semestinya perlu pandai buat ayat jiwang karat...tu nanti buat menyampah! hahahahha... kalau dia faham bagaimana Rasulullah dan ingin membina kehidupan sepertimana Rasulullah...dia pasti mencuba. hadiahkan dia buku tentang Rasulullah

    BalasPadam
  14. ikhlaskan diri..akak dah lakukan pon..n akak menikmati hasilnya......hasbunaAllah...

    yup, dia ada citer pd sy apa yg dia inginkan....sy amat janji dr dia dan sy akan laksanakan amanah dia....

    InsyaAllah, sy akan cuba sbg kwn....sbb cintan2 nie sy failed byk..hehehe...

    hehehe..nti2 sy hadiahkan pd dia...sy pon x dpt kuar lg untuk beli buku... :(

    BalasPadam