Ahad, 1 Januari 2012

Masalah Mendekatkan Diri Kita Kepada Allah Sebenarnya

Suami saya ada orang lain...
Ibu dan ayah saya asyik bergaduh je ...pening kepala!
Anak saya nakal na'uzubillah
Teman lelaki saya tinggalkan saya...

Setiap orang punya masalah masing2 yang diri sendiri saja tahu peritnya untuk ditempuh, sukarnya mencari penyelesaian.  Adakala masalah menjadikan kita murung malah punya rasa ingin bunuh diri terutama jika berkaitan dengan keluarga. ermmmm...bunuh diri..! selesai masalah ek...tak perlu nak hadap lagi masalah kat dunia...hadap alam barulah pulak.... tak kuatnya iman...kesian...!

Masalah ni sebenarnya sangat baik untuk kita kalau kita mahu berfikir.  Kita diuji kerana kita disayangi...bukan senang nak naik maqam oiiiii......guru aku selalu pesan... jangan risau bila datang masalah sebab bila datang masalah, bila kita diuji itu petanda kita dipandang Allah. Selagi kita dipandang ALlah...selagi itu kita akan diuji. Inilah pengubat jiwa bila ujian bertandang sehingga kekadang menjeruk rasa....  tapi demi sesungguhnya... memang terubat sungguh jiwa!

Bila datang masalah...selain kita dapat pahala mujahadah...aku yakin yang kita akan semakin dekat dengan Allah.  Bila punya masalah kita pasti akan sentiasa menung sambil minta Allah tolong...kalau time senang nak sebut nama Allah pun payah...time sakit time susah...nama Allah akan timbul sendiri kat bibir kita.  Kan ada hikmah bila datang masalah...kan..kan...

Ingat akan firman ALlah yang berbunyi Sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan.  Allah tak pernah mungkir, sayang... di sebalik kesusahan kita pasti akan datang kesenangan. Yang penting... sabar..sabar..!

Bagus bila ada masalah ni... kita pasti akan semakin hampir kepada Allah...kerana kita perlukan bantuan Dia....

5 ulasan:

  1. pnh gak terfikir bunuh diri thn 2008 sbb masalah yg x dijangka...hahahaha....tp Alhamdulillah sbb Allah bukakan jalan untuk aku...dan membantu mendewasakan jiwa aku yg dah lalai dlm meletakkan DIA di hati aku nie...

    masalah tu bila kita mendekatkan diri time2 susah mmg paling unggul la...

    BalasPadam
  2. Alhamdulillah...kalau tak kesian... bumi tak nak terima, langit tak nak terima...mana nak pegi heheheh...

    nikmat terasa bila ada kedekatan.. :)

    BalasPadam
  3. jd roh getayang la nampaknya smpai kiamat... :(


    nikmat terasa diri nie lemah sgt2 adalah la....bru le hati lapang lepas kisah itu...

    BalasPadam
  4. apa pun ujian, masalah.. balik semula kepada Allah...nescaya tenanglah jiwa!

    Malang kalau ada masalah meminggirkan ALlah malah terus menerus menyalahkan takdir. Ko sape nak salah2kan Allah nih! hehehhehe.... sy selalu cakap gitu kat diri sendiri

    BalasPadam
  5. masalah itu le buat kita menghargai lebih baik nilai sebuah nikmat dan lebih bersyukur... (tp betui la, cubaan itu dpt membuat kita sedar siapa diri kita)

    masalah2 di dunia pon dpt ajar kita buat perbandingan antara yang baik dan yang buruk, kelebihan dan kekurangan, keamanan dan keresahan.

    BalasPadam