Sabtu, 6 April 2013

Pilihan Allah

Rasulullah bersabda, "Barangsiapa merintis jalan mencari ILMU maka Allah akan memudahkan baginya jalan ke syurga"

hebatnya ilmu.... mau akhirat dengan ilmu, mau dunia juga dengan ilmu... tapi percayalah.. betapa susahnya nak istiqamah dalam mencari ilmu.  Mana tidaknya, inilah salah satu perkara yang paling tak disukai oleh si etan2 yang berkeliaran, yang duduk di kiri kanan, depan belakang... bukankah syaitan itu paling takut orang berilmu berbanding dengan si abid... yang duduk berteleku atas sejadah sepanjang masa.

Menuntut ilmu itu wajib bagi kita muslim tapi kenapa masih ramai yang enggan jejakkan kaki ke majlis ilmu.  Kenapa majlis ilmu sepi ... lupakah akan pesanannya kekasih agung?
"Menuntut ilmu wajib atas tiap muslim" 
Sibuk sangatkah dengan dunia hingga tak punya masa untuk duduk sekejap menghadap wajah guru. 

Setiap kali keluar dari rumah, hati aku memang senang sekali demi teringat akan hadith Rasulullah
"Siapa yang keluar untuk menuntut ilmu maka dia berada di jalan Allah sampai dia kembali" 

Perkara yang baik memang susah untuk kita lakukan kerana kita selalu kalah dengan nafsu.  Kita tak pernah mampu pecahkan nafsu dan menginjak2 nafsu lantaran lemahnya kita.  Hati rasa membuak2 ingin ke majlis ilmu tapi bila tiba masa untuk pergi... dari dalam diri terlahir seribu satu macam alasan tapi benarlah... KITA BUKAN PILIHAN ALLAH....
Kenapa tidak dipilih Allah... harus muhasabahlah... lihat apa silapnya dengan ALlah hingga Allah tidak memilih kita.  

Doaku tak pernah putus agar aku yang sentiasa berdosa ini sentiasa menjadi pilihan Allah. Aku ini lemah justeru sangat berhajat pada yang maha kuat.... 

Aku ingin menyahut seruanmu wahai Rasulullah....untuk melunaskan perkara wajib ke atas diriku...
Aku ingin bersenang2 di bawah sayapnya para malaikat...

"Selamat datang wahai orang yang menuntut ilmu, sesungguhnya para penuntut ilmu itu akan dinaungi oleh sayap-sayap para malaikat yang saling bertindihan satu sama lainnya sampailah ke langit dunia, ini kerana kecintaan mereka kepada orang menuntut ilmu"


24 ulasan:

  1. belajar ilmu bukan setakat nak tahu tapi untuk kena pratikkan...

    ada ilmu kena sebarkan ilmu bukan hanya nak orang lain tahu tapi nak orang lain juga beramal.

    Semoga tidak terjadi, dok sibuk mencari ilmu tapi lalai terhadap amal.....bole x ckp cmni?

    = Ilmu sbg Pemandu Amal n rasa Bersyukur=

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ilmu tu ada 3 kategori..bukan semua kena sebar kut.

      Padam
  2. saya selalu dipesan agar berniat sebelum berbuat sesuatu... sebelum melangkah keluar mencari ilmu, niat seikhlas hati n in shaa Allah...sebagaimana kita niatkan, Allah memberi.

    Msing2 niat berbeza, ada yang mencari ilmu untuk sekadar isi masa lapang, untuk ikut kawan, bimbang nanti dikatakan pemalas, orang buat kita nak buat, cari ilmu sebab terasa jahil, cari ilmu sebab nak beramal dan cari kebaikan dengan sebarkan dan macam2 alasan lagi kenapa orang kuar mencari ilmu......

    kalau ada ilmu...sayang kalau tak beramal. Ilmu yang kita peroleh... "ilmu tanpa amal bagai pokok tak de buah"...dengan ilmu tu, takkan kita sanggup untuk tak beramal.. sibuk cari ilmu tapi lalai amal? macam pelik tapi tak pelik kot kalau cari ilmu tu sebab nak yang disangka karamah hahahahahaha.....

    BalasPadam
    Balasan
    1. sempat gak cubit kawan baik awak ekk..hehe

      Padam
    2. cubit je.... cubit sy sekali. fahamkn dia ttg 3 tu...jgn biar org trtnya2....

      Padam
    3. bertuah la org yg jd kawan baik cikgu ku.... (^_^)

      Padam
    4. bertuah cg ku yg ada kwn baik ...
      bole tegur cg ku bila mahu...
      bole diam seribu bhs klu Dia brkendak
      bole tinggalkn cg ku terkontang kanting
      bole buat apa sj hnya krn...dia kwn baik.

      Syukur... ada yg lebih baik dr kwn baik tidak pernh tinggalkn cg ku meski sedetik

      Padam
    5. kawan baik yg x baik mcmtu.....

      hilang kata2.... (^_^)

      Padam
    6. kawan baik yang baik sebab dia tahu apa yang terbaik....
      Biar macammana baik pun dia, ada lagi yang lebih baik jadi saya taklah mahu berpaut sangat.
      yang sedang2 je..

      Padam
    7. terbaik sebab ada kawan baik yang baik....

      itu sebaik-baiknya agar tak terbalik kelak....

      Padam
    8. Allah hantar orang yang baik untuk saya...bagi menjadi teman baik saya...sebab Allah nak jadikan saya orang yang baik...

      Allah tutup hati dia untuk saya....alihkan pandangan dia dari saya...bawa dia jauh dari saya... sebab Allah nak saya menilai diri saya... perubahan diri saya adakah kerana manusia yang bernama kawan baik atau perubahan saya kerana Allah. Alhamdulillah... saya sudah dapat jawapannya untuk saya....

      Padam
    9. :) .....

      bagus kerana ada kawan baik....alhamdulillah..hnya kamu yg tau siapa kawan baik kamu....

      Padam
    10. kawan yang baik ialah kawan yang tidak membenarkan saya ketika saya berbuat salah....

      Padam
  3. semuanya dgn niat.....

    contoh eh ' ada yg ada ilmu ttg solat, tp x nak solat'....kan?

    BalasPadam
    Balasan
    1. solat mmg tak payah kan..kan.

      Padam
    2. dah dok buat selalu, tak payahlh din... relakssssss.. hehe

      Padam
  4. tahu dan sedar itu dua perkara berbeza cik ekin

    BalasPadam
  5. jd, akan terjadi la ada ilmu tp lalai amal....kan?

    BalasPadam
  6. sebab tu "orang agama" tak sama dengan "orang yg amal agama". Orang agama selalunya belajar nun jauh di timur tengah atau pondok2. Orang yang amal agama...kekadang baca muqadam pun merangkak tapi dia tetap beramal dr apa yg dia belajarq dari guru dia. Sebab tu Allah SWT kata Dia tak pandang rupa paras darjat pengetahuan..tapi taqwanya hamba tersebut. Entah le..ini pun tengah belajaq2 dari MakCik yg MC 3 hari tu.

    BalasPadam

  7. Maafkan lah bila hati xsempurna mcintaiMU.dlm dadaku harap2.diriMU yg bertahta...apalah yg ada pd aku ni hanya hamba Allah....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tkasih hadir d sini....
      Mudah2an brmanfaat.

      Padam