Khamis, 22 Ogos 2013

Cara Untuk Menggapai Takwa

Dalam keadaan kelam kabut waktu maghrib yang hampir habis, aku dan puteriku singgah di sebuah surau yang hampir 10 minit kami mencarinya dalam sebuah taman.  Selesai berwuduk, aku masuk ke dalam dan menyelesaikan hutang dengan Allah yang hampir luput waktunya gara2 terlalu lama berbuka puasa dan tersesat dalam sebuah taman yang kecil.  Hanya aku dan puteriku di surau....
Usai solat, aku perhatikan sekeliling dan subhanAllah...inilah surau yang dua tahun dahulu pada setiap minggu aku hadir untuk kuliah maghrib..... menadah kitab.  Kelihatan surau ini sunyi dari jemaah...  sedangkan ketika aku hadir untuk kuliah mingguan dulu, surau ini dipenuhi jemaah lelaki dan perempuan. Meriah sungguh... 
 
Kedengaran azan isyak dari surau berhampiran... jemaah datang sorang demi sorang... yang datang hanya anak2 kecil seramai 5 orang dan diikuti oleh 2 orang jemaah dewasa.  MasyaAllah.... kenapa begini sunyi surau ini.  Sedih!! Aku menunggu azan dilaungkan tetapi tiba2 terdengar imam mengangkat takbir... Hmmmmmm.... kupandang puteriku... dan dia mengangkat kening. Suatu yang menarik dan membuat rasa terpegun...imam barangkali masih bersekolah dan sungguh fasih membaca surah...subhanAllah
 
Usai solat isyak... aku sempat melihat sekeliling dan ada sesuatu yang menarik hatiku bila melihat ke dinding...  cara untuk MENCAPAI TAKWA... Apa lagi, aku pun ambil gambar dan mengharapkan andai ada pahala dengan terhasilnya tulisan ini, mudahh2an ada bahagiannya buat yang membeli dan menampal poster tersebut.  Ada sorang tu... selalu bertanya tentang takwa... mudah2an dah terjawab dan di sini aku hanya ingin catatkan cara untuk menggapainya berdasarkan poster yang kubaca.... :)
 
1.   DAPAT PETUNJUK DRP ALLAH
      Inilah akan membawa seseorang itu terbuka hatinya untuk Islam dan sentiasa menyuburkannya dengan menuntut ilmu dan beramal
 
2.   FAHAM
      Memahami Islam mestilah dengan belajar, membaca, mentelaah, muzakarah dan bertanya.  Kefahaman asas ialah akidah, syariat dan tasawuf.  Bagi pejuang Islam mesti faham erti dakwah, jihad, tarbiah, amal makruf nahi mungkar.
 
3.   YAKIN
       Dasar keyakinan yang padu dan kental tanpa dicelahi syak, zan atau waham terutamanya mengenai akidah
 
4.   BERAMAL
      Ilmu Islam wajib disertai dengan tindakan dan amalan.  Perintah wajib dilaksanakan, yang haram ditinggalkan, yang makruh dijauhi, yang sunat digalakkan dan yang harus dijadikan ibadah
 
5.   MUJAHADAH
      Melawan hawa nafsu perlu untuk mendorong ke arah kebaikan dan menghalang melakukan maksiat zahir dan bathin
 
6.   ISTIQAMAH BERAMAL
      Beramal hendaklah secara tetap, rajin dan berterusan
 
7.   PEMIMPIN YANG MURSYID
      Guru mursyid yang memimpin ilmu dan amal, lahir dan bathin.  Seseorang yang ingin membaiki diri, mesti ada mursyid yang memimpinnya sekalipun dia seorang ulama
 
8.   SELALU BERDOA
      Usaha tidak memberi kesan..... yang memberi bekas hanyalah Allah.  Oleh itu selalulah berdoa agar dikekalkan hidayah dan taufiqNya
 
Rasanya tidaklah sukar manapun untuk melakukannya andai Allah memberikan kekuatan.... memberi keizinan.... tetapi satu yang sangat sukar pada aku ialah mencari guru yang mursyid.  Kutoleh sana, tiada... kutoleh sini, tak kena.... aduhaiiiii.... barangkali Allah masih lagi mahu mendengar doaku, rintihanku...  Setelah perginya dia yang kukasihi... susah benar untuk mencari pengganti... Mudah2an Allah bukakan jalan dan hantarkan untukku seseorang yang boleh membimbingku dalam usaha menuju kepada Allah dan dalam perjalanan mencari pada redaNya.    Tiada mustahil bagi Allah dalam mengizinkan sesuatu untuk hambaNya yang mengharap......
 
 
 
 

13 ulasan:

  1. Izinkan saya yang faqir ini mencelah.

    Dari surah Al-Baqarah ayat 197 "hendaknya kamu berbekal. sesungguhnya sebaik baik bekalan itu adalah sifat taqwa"

    Mohon diungkapkan pada 1 peringkat. Adapun erti takwa itu adalah takut kepada Allah. Orang yg takut kepada makhluk itu dan tidak takut kepada Allah, itulah ertinya orang yang tidak bertakwa. Orang yang bertakwa itu adalah mereka yang takut kepada Allah dan tidak takut kepada makhluk.

    Manakala bekal untuk menjadikan kita seorang yang benar benar yakin itu adalah takwa, iaitu takut kepada Allah.

    Izinkan saya tambah sikit ya, secara ringkas aje...

    Sebenarnya, apa yang ditanggung oleh mereka yang yakin kepada Allah? Kita harus sedar yang diri kita ini tempoat Allah meletakan rasa sakit, susah, miskin , derita, suka dan gembira. Diri kita adalah tempat Allah menzahirkan sifat kekuasaanNya dan kebesaranNya samada baik atau buruk.

    Kita tidak layak utk menanggung kaya, cantik atau mulia. Layaknya kita itu untuk menanggung perkara perkara susah, hodoh, cacat, payah, caci, derita, malu, hina melarat, sakit dsbgnya. Perkara yg paling layak utk ditempatkan kpd kita adalah seperti ditinggalkan orang tersayang, rugi dlm berniaga, sakit, lumpuh, bernasib malang, gagal dlm pekerjaan, gagal dlm peperiksaan, diberhenti kerja, dibenci, dipulau oleh keluarga dan berbagai lagi.

    Inilah yang paling layak untuk kita tanggung. Barang siapa yang belum mengalaminya...bersiap sedialah mengahadpinya dari sekarang.

    Apabila telah tiba masanya, hati kita berkeadaan bersedia menerima dghn sabar, tenang dan tabah..tidak sedih supaya hati tidak merungut menerima sesuatu keadaan buruk tersebut.

    Jika kita tidak bersedia...jika kita tidak sedar bahawa kita semmenagnya hanya layank menerima perkara buruk..., kita kita beranggapan kita sepatutnya menerima perkara yg best best sahaja....dibimbangi kita akan jauh dari Allah.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tkasih abang faqir :D

      Mudah2an titipan kasih Allah diterima dengan ikhlas...

      Padam
  2. Kita tidak seharusnya membenci Allah, berdendam, memandang ke langit sambil memarahi Allah atas nasib buruk yg kita terima. Kita takut...kita takut nasib buruk tersebut. Sebarang hal yang menyebabkan kita takut selain Allah...itu menandakan sifat tidak bertakwa.

    Orang yg tidak mengenal Allah, adalah orang yang hatinya selalu berpandangan serong terhadap Allah. Jika berpandangan serong kepada manusia, misalnya, adik dan kakak tersalah faham sehingga tidak mahu ke menziarahi seorang pakcik di Rawang..itu tidak mengapa. :-)

    Tetapi jika berpandangan serong kepada Allah kepada apa yang Allah tentukan..sifat takwa ternyata tiada kepada manusia tersebut.

    Kepada orang beriman, memandang apa yang berlaku kepada diri adalah sebagai 1 peringatan supaya jangan lalai kepada Allah...jangan lupa kepada Allah.

    Ingatlah...bahawa layaknya diri kita ini adalah sebagai ditempatkan segala kehinaan, keburukan, kecelakaan, kehancuran dan kemusnahan. Dengan itu..kita tidak akan takut jika ditaqdirkan menerima nasib malang. Kita akan redha serta bertakwa.

    Berterima kasih diatas segala bala musibah dan anggaplah ia satu nikmat dan sedekah dari Allah kepada kita.

    Bila bala dianggap 1 nikmat....maka akan hilanglah perasaan marah, hilanglah dendam, hilanglah benci, hilanglah sedih, hilanglah sangka buruk kepada pakcik tersebut (selingan) dan hilanglah salah sangka kepada Allah.

    Automatik dgn itu, hati akan sentiasa ingat kpd Allah. Menjadikan kita tabah dan sabar. Tidak memandang sesuatu yg buruk sebagai kegagalan.

    Begitu juga dgn kekurangan diri (cacat anggota). Jangan jdkan keadaan cacat tersebut sebagai bala. Jangan anggap Allah membenci kita sehingga kita dijadikan cacat atau sakit pinggang. Berlakunya keadaan cacat, sakit pinggang dan sebagainya..bukan bermakna Allah benci. Kita takut menjadi cacat. Kita takut menjadi hodoh. Kita takut menjadi buruk. Kita takut sakit pinggang..misalnya hehe. Jika kita takut kepada keadaan tersebut...bermakna kita tidak bertakwa.

    Yakin dan percayalah...Allah itu Maha Tahu, Maha Melihat dari apa kebaikan dan kesempurnaan yang selayaknya keatas diri kita.

    Inilah peganganorang-orang makrifat dalam mengimani ilmu hakkul yakin..yg menjadikan kita seorang yg tabah berani dan cekal..tidak adap perasaan takut dan tidak tahu rasa putus asa. (baru test sikit je dah anggap serong..hehe)

    Bagi yg benar benar yakin kpd Allah..nafsunya akan terdidik..terbakardlm api kecintaannya kepada Allah. Angan2nya akan hancur dlm kerinduan kpd Allah. Cita2nya akan lebur dlm dendam kpd Allah dan keresahan hatinya akan terlerai dlm kasih syg kpd Allah.

    Bagi yang yakin kepada Allah..menggangap dirinya tidak punya apa2 lagi didunia ini. Yang ada, yg tinggal dan yg tersisa pd jasadnya adalah kesengsaraan dan penderitaan. Itu yg selayaknya dan sesuai atas diri kita.

    Segala perasaan buruk sangka dan rasa tak berpuas hati kepada ketetapan Allah hendaklah ditukar kpd sifat syukur. Itu lah takwa.

    Allahualam...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tak ada yang serong mahupun senget pada abang rawang melainkan ikhlaskan saja... :D
      Saat diketuk pintu rumah, orang di dalam mendiamkan diri atau menjawab dia tiada di dalam rumah haruslah kita faham....dia punya alasan tersendiri untuk tidak mahu terima tetamu. Sehingga suatu saat yang sesuai yang dijanjikan oleh Allah...pasti kita dapat bertamu dalam misi ziarah kerana Allah... biiznillah

      Padam
    2. hehhehheh... sakit pinggang? hahahahha... tiadalah padanya derita melainkan nikmat jua... dengan sakit inilah, dapat jumpa saudara baru di hospital yang ukhuwah terjalin hingga hari ni..
      Dengan sakit pinggang inilah dapat lihat betapa ramainya lagi yang menderita hingga tak boleh uruskan diri sendiri jua...membuatkan diri perlu bersyukur dengan sedikit ujian Allah beri
      Dengan sakit pinggang inilah.. boleh rehat sesungguhnya
      Dan dengan sakit yang Allah titipkan inilah...saya semakin mengerti akan indahnya hidup ini... :D

      Padam
  3. Hidup kita, jasad nyawa, anak, suami, isteri, harta, ibubapa, kecantikan, pekerjaan, kesihatan, wang ringgit, susah senang...semuanya ditangan Allah. Terpulanglah kepada Allah nak buat apa mengikut kemahuanNya dan kehendakNya.

    Kerana semuanya milik Allah..maka apa yang hendak digusarkan lagi? Apa nak takut? Jika takut..maknannya kita tak takut Allah..tetapi kita takut kepada perkara buruk tersebut.

    hidup harus diteruskan walaupun ditinggal suami,ditinggal isteri, ditinggal bopren, ditinggal gepren, dipenjara, sakit pinggang, sakit lutut, cacat, hidup dirumah orang2 tua dsbgnya. Berlaku kesemua itu mengikut acuan Allah jua.

    dengan berbekal ilmu hakkul yakin..kita tak boleh berputus harap. Segala yang berlaku adalah selayaknya kita tanggugng...hatta, disuaru tiada jemaah sekali pun.

    Ingatan kepada Allah..hendaklah jangan sampai lupa..jangan sampai lalai..jangan toleh sana sini. heheh...

    BalasPadam
    Balasan
    1. toleh sana sini memandang tiada... hahahahahah....
      tiadalah dihati rasa marah melainkan reda.. belum tiba masa yang dijanjikan Allah.
      Barangkali saat itu akan tiba dalam satu keadaan/suasana yang lebih indah :D
      sape tahu....
      perancangan Allah...ketetapan Allah bukankah yang baik2 belaka...
      Pasti akhiran pada sabar itu indah sebagaimana dijanjikan Allah. biiznillah

      Padam
  4. Keyakinan ditahap akal pula akan mengakui pada 2 sifat ujud. Ujud makhluk dan ujud Allah.

    Ujud makhluk misalnya dengan persaan berani. Diri berani kepada harimau sebab ditangan ada senapang. Jika tiada senapang..jadi takut la pula. Maknanya...takut pada makhluk. Berharap pada makhluk. Sanma juga yakin pada ubat yg menyembuhkan penyakit. Yakin pada ubat...bukan pada Allah. Takut tersalah ubat..bukan takut tersalah pada Allah..

    Sanmalah juga dalam perkara ibadah...
    Solat kerana nak pahala, nak Syurga...takut pada Neraka. Kalau tak ada pahala, tak ada syurga atau tak ada neraka...apakah nak solat? Apakah mahu beribadah..?

    Jika tidak kerana guru, pahala, syurga dan neraka tentu kta tidak mahu beribadah bersungguh2? Maknanya kita bukan lakukan kerana Allah. Tetapi kita lakukan kerana kita takutkan sesuatu (neraka) yang merupakan makhluk Allah jua dan kerana nak kan sesuatu (syurga, pahala).....bukan kerana Allah.. Ini bermakna kita takut selain Allah. Inilak keyakinan pd akal.

    Amal yg berkonsep pd keyakinan akal ini ada turun naiknya. Naik ketika ditimpa kesusahan..turun ketika senang. Bila susah, mencari Allah..bila senang, lupakan Allah.

    Sama juga dgn ibadah zikir. Jika berzikir, berwirid hanya untuk mencapai bilangan biji tasbih maknanya kita takut pada ritual zirik jika tidak dipenuhi. Tetapi kita tidak takut kepada Allah supaya zikir itu dilakukan ikhlas dan untukNya.

    badah pd peringkat keyakinan akal ini adalah didalam golongan mereka yg syirik. Iaitu menduakan Allah.

    Sebagaimana takut kpd hariamu kerana ditangan tiada senapang. Takut kepada sakit kerana tiada ubat. Solat kerana takut kepada neraka.

    Sedangkan keyakinan dan kepercayaan kepada Allah itu tidak boleh bersandar kepada sesuatu.

    Maknanya...segala amalan, ibadah, solat, puasa, sedekah, zikir...tak boleh bersandar kepada pahala atau syurga atau takut neraka. Sebagaimana bacaan doa iftitah sewaktu solat.."sesungguhnya segala urusan solatku, ibadah ku, hidupku dan segala urusan matiku adalah kerana Allah taala".

    BalasPadam
  5. Jika kita telah membuat akujanji ini, sepatutnya segakla amalan ibadat adalah kerana Allah. Kenapa pula berkehendak kepada pahala dan syurga? Kenapa pula mahukan senapang, azimat, ilmu kebal, ilmu senang?

    ADapun jika sesiapa diantara kita tergolong didalam golongan ini..besegeralah kita bertaubat kerana Allah Maha menerima taubat melainkan dosa syirik atau menduakan Allah.

    Dosa bagi mereka yg tidak mengenal Allah itu adalah melabihi dosa syirik. Oleh itu takut lah kita kepada Allah..jika kita sebenarnya telah menduakan Allah, mensyirikan Allah.

    Inilah diantara maksud "takut kepada Allah" ataupun takwa. Iaitu "tak kenal" Allah.

    Kenalkah kita pada Allah? Atau kita hanya tahu sebut namaNya sahaja..iaitu "Allah" ?

    Panjang nak bercerita..kita smabung lain kali ya. Ni pun saja lepas gian menulis.

    Mohon maaf jiika silap.. nak bersiap pi office.

    BalasPadam
    Balasan
    1. hahahha... mahu ilmu senang sebab boleh tarik duit wujudkan duit hekhekhek.... astaghfirullah.. :)

      terima kasih kerana melepaskan gian menulis di sini... inilah nikmat Allah beri dengan disediakan hidangan yang banyak sekali yang tiada terjangka di hati.

      Padam
  6. Tambahan...

    Maknanya..takwa adalah rasa takut kepada Allah. Takut jika menduakan Allah atau mensyirikkan Allah. Ia berlaku kerana tidak mengenal Allah. Sudah kah kita mengenal Allah?

    Bila mengenal, hingga dah tak kenal.....itulah kenal!

    ...poning den nak jawab...heheh

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alhamdulillah... sarapan saya sungguh lazat pada pagi ini.... terima kasih banyak.... :D

      Mudah2an... ramai yang dapat bersama2 menikmati hidangan pada pagi ini...
      jazakallahu khair

      Padam