Khamis, 15 Disember 2011

Otak Sedang Mencari Jawapan

cinta laman muka buku.. ermmmm... hebat!

Hanya dengan melihat nama, catatan nan indah...bisa mengusik rasa. Wow!!! Alangkah mudah cinta pada manusia hadir ek... tetiba je..tapi terpikir tak apa yang aku pikir???

Saat usia kita 4 bulan di dalam rahim ibu...kita sudah punya roh.  Kita makan apa yang ibu makan, kita boleh rasa emosi ibu, kita boleh dengar ibu mengaji dan kita boleh dengan kalimat Allah.

Kita dilahirkan justeru yang mula kita dengar adalah kalimat Allah maha besar.  Bukan dengar sayup2...tak...kalimat tersebut betul2 ditelinga kita! Kita didodoikan dengan nama2 Allah yang indah.  Bila kita sudah membesar, ibu2 yang bertanggungjawab....akan mula memperlihatkan pada kita pesanan2 Allah...berupa baris ayat yang cukup indah.

Semua pesanan Allah dibukukan satu.  terlalu banyak helaiannya yang ayat2nya cukup indah untuk ditafsirkan.  tapi...kenapa tak lahir pun rasa cinta kita pada Allah???

Sedangkan dia yang dikenali di laman muka buku, yang tak dikenali wajahhnya, tak dikenali wataknya, hanya tahu namanya (itupun boleh jadi nama2 tipu), tak tahu apa satu pun tentang dia... tapi hati kita digamit rindu.  Kita resah bila dia tak menghantar pesanan.  Kita rindu nak baca pesanan kasih dia.

Isshhh.... Allah yang terlebih dulu dekat dengan kita, mengapa kita tak boleh punya perasaan begitu agaknya ye? Kenapa hati tak pernah resah bila pesanannya tidak kita selak, baca dan faham.  Kenapa susah sangat nak lahirkan rasa cinta dengan mengenali nama2Nya yang hebat?

Jawapannya...aku sendiri tak tahu...
barangkali hati kita membeku...
kita meletakkan cinta pada makhluk begitu tinggi sehingga tak boleh terselit sketpun rasa cinta pada Dia..

pelik hidup ni.... Dengan Allah, kita tak boleh nak cinta kasih meski Dia punya nama hebat
                          Dengan si mamat,si minah...cepat pula jatuhnya hati kita meski hanya kenal pada nama....  dahsyat sungguh penangan cinta!

Tiada ulasan:

Catat Komen