Rabu, 11 Januari 2012

Betapa Banyaknya Ketawa Yang Mematikan Hati...

"seandainya kamu mengetahui apa yang aku ketahui, nescaya kamu akan sedikit ketawa dan banyak menangis"

Bait indah pesanan kekasih agung ini seringkali membuatkan aku bermutabah yakni mencela diri aku sendiri saat aku dalam kegembiraan yang amat sangat sehingga aku ketawa benar2 ketawa.  Mana mungkin aku bersenang2 dalam saat aku tidak tahu apa kesudahan bagiku, bagaimana akhirnya kehidupanku, bahagia atau derita aku kat sana...sebagaimana takdir tertulis tika roh ditiup...

Saat perut menjerit kelaparan... banyak yang  boleh dibuat di sini...boleh masuk dapur dan masak. Malas masak, order pada anak...anak pun malas...start kete pegi kedai...makan dan kenyanglah perut untuk beberapa ketika dan nanti dia akan meminta2 lagi...nafsu yang benar2 tak pernah puas!

Kalau kat sana... apa agaknya yang boleh dimakan? adakah keinginan merasakan daging burung yang lazat akan terhidang di depan mata atau hanya  buah zaqqum membuka selera?  Addduuuhhh.... bayangkan saat kelaparan di sana, yang terhidang cumalah buah zaqqum yang durinya tersekat pada urat leher... belum lagi duri tersekat, mulut sudah terbakar...  Allah... mampu lagikah kamu ketawa wahai ku azmiza...?

Hari ni, kita hanya mampu penuhkan perut dengan makanan... halal haram kita tolak tepi yang penting perut kita kenyang dan menegang... kita gagal mencari makanan untuk rohani kita banyak2 kerana kita tak punya masa....kering kontang rohani kita...kasihan rohani kita...

gendang gendut tali kecapi...senang perut senang hati! ermmm...benarlah kata orang2 tua kita dulu..memang senang hati kita....ketawa besar kita..maklumlah...perut kenyang! dah kenyang...tidur..bangun tidur...makan lagi dan kenyang. tidur lagi dan lagi dan lagi...itulah rutin sehingga saat bertemu al Khaliq pun tiba. Mampukah kita bergelak ketawa dengan malaikat di bawah sana?  Mampukan kita bergelak ketawa melihat makanan lazat terhidang di depan mata ketika dibawa ke sana?

Ketawalah...ketawalah... ketawa lagi!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan