Jumaat, 6 Januari 2012

Pandanglah Orang Di Bawah Dalam Urusan Dunia...

Bila pandang orang kaya...hati sering berbisik2...kalaulah aku kaya..tentu bahagia!
Bia pandang orang pnya kete besar...hati sering berkata... mesti best kete besar...tentu selesa..
errgghhh... jahatnya nafsu ni...seringkali menang dalam pertarungan...

Bila nafsu hampir berjaya menguasai diri...harus kita ingat akan 7 pesanan Rasulullah...antaranya.. pandanglah orang yang di bawah, jangan pandang orang yang di atas.

Yeah... memang benar Rasulullah...tiada yang tidak benar yang dibawa baginda melainkan semua benar belaka.  Bila kita pandang orang yang di atas..harus kita boleh jadi gila kerana kita nak juga apa yang mereka miliki justeru jadilah rasuah dan bagai2 lagi yang boleh hancurkan umat.  Bila dalam kereta kita yang kecik, kita pandang orang naik merc... terasa nafsu macam dibuai2...kan.. kan... KALAULAH aku naik merc tu...pergghhh....  guru aku selalu pesan, jangan berkalau sebab setan sangat suka dengan perkataan tu. Kalau kita naik kete kecik mcm kancil tuh... cubalah pandang orang naik motor...lagi kesian.  Bila hujan, diaorang basah tapi kita...meski kete kecil..tetap tidak kena terik matahari..tetap tidak kuyup ditimpa hujan!

tapi sekadar ingin berpesan2... untuk diri sendiri dan untuk semua...

biarlah dalam urusan kita..kita jangan pandang orang yang di atas... kerana kelak kita binasa. dalam urusan dunia, pandanglah orang yang di bawah, yang lebih banyak kurangnya daripada kita kerana di situ akan mendidik kita erti syukur!

tapi..kalau dalam urusan akhirat...jangan sekali2 padnang orang di bawah! Pandanglah orang di atas...kerana dengan demikian kita akan lebih termotivasi untuk tambahkan amal ibadat kita demi memenuhi rasa cemburu kita.  Seharusnya kita cemburu dengan mereka yang punya banyak amal... dan kita berusaha untuk beramal seperti mereka malah berazam untuk jauh lebih baik demi mendapat reda Allah...

Jom... kita beramal kerana Allah

:-D

5 ulasan:

  1. Abu Bakar sentiasa membenarkan kata2 Rasulullah....

    post ini nak wat den jd meroyan....ditambah dgn perangai manusia yg menyakitkan hati...adeyh aiii!!!

    BalasPadam
  2. Bagi memperbaiki sangka terhadap Allah, hendaklah selalu memandang kesempurnaan nikmat Allah kepada setiap kelakuan hambaNya. Tidak dilihat dirinya atau orang lain, menerbitkan atau melakukan sesuatu perbuatan melainkan mata hatinya tersyuhud kepada memandang Allah lah Menguasai perbuatan hamba, Allah lah yang menentukan pilihan yang dilaksanakan olej hambaNya. Setiap kejadian yang menimpa dan membekas dalam alam ini, dipandangnya sebagai satu penyempurnaan nikmat Allah dalam PemerintahanNya. Oleh itu, jangan sakit sakit ati..huhu. Senyummmmm !

    BalasPadam
  3. Semoga hati sy xreti nk rasa sakit :-)

    BalasPadam
  4. Selagi ujud "saya"...selagi tu le akan rasa sakit. Itu sudah menjadi fitrah. Bila ia sakit...normal.

    Tapi kalau dah tak ujud "saya"...apa pun dah tak rasa. Itu pun sebagai fitrah. Kalau ia terasa sakit...baru le di namakan tak normal.

    Mata itu akan mencerminkan resah...

    BalasPadam
  5. maknanya membuang keAKUan...memandang diri tiada apa melainkan segalanya Allah belaka?
    dengan membuang segala sy bersifat AKU, selagi itu kita tidak merasakan diri kita hamba?
    Bila tiada rasa kehambaan kita tak akan rasa diri kita bertuhan?
    begitu, sahabat?

    BalasPadam