Ahad, 22 Januari 2012

Sombong Ke Aku???

"Eh.... mana ada kita sombong...suka2 hati je nak cakap macam tu!" sambil menjeling marah...

Itulah antara ayat yang keluar bila orang kata kita sombong...eh...ye ke tak sombong.  Rasa macam tak sombong tapi orang kata sombong.  Kenapa ek...


Sombong maksudnya orang tu anggap diri dia hebat, besar la sangat... orang lain semua tak dak apa2..semua hina dina...semua orang dipandang rendah...dia je le yang segalanya!

Sabda Rasulullah:
"Sesungguhnya Allah swt adalah maha indah dan menyukai keindahan.  Sifat sombong adalah mengabaikan kebenaran dan memandang rendah manusia yang lain"

Kita pasti pernah jumpa kan...orang yang selalu pandang orang tak betul...orang tu tak betul..orang ni tak betul.. sampai ada yang berani..ulama' pun tak betul. erkkkk.... memang le ada ular dalam semak tapi orang yang tawadhuk tu... orang yang tak de apa2 pun dalam hidup dia tu...rumah dia pun biasa2 je sedangkan dia orang luar biasa... kita nak kata macam2 ke?? OOpppssssssss... memang le, kan... dia je yang betul, ilmu dia je yang betul! Apa nak katakan! tadah je le telinga hahahha... tunggu kat neraka sok...telinga kita dituang timah cair... ermmmm... orang macam ni selalu memandang perkataan orang lain tu satu yang melucukan.. meski dalam hati penuh bara!  kenapa nak begitu?  sebab dia sudah pasti tak mau mengakui perkataan orang lain kerana padanya...tiada suatu pun yang baik melainkan perkataanya sendiri.  susah jugak, kan?

Kadangkala boring dengan orang macam ni... kalau kita makhluk ni pun boring...Allah apatah lagi,kan.  Berani2 dia nak pakai selendang Allah...eh..tak takut ke ambil hak Allah... ??? Allah marah karang...macam2 musibah lak Allah turunkan demi nak sedarkan kita yang kita dah buat salah.  Bila Allah bagi sakit, kena le muhasabah diri... kenapa Allah berikan ujian sebegitu.  Allah sedang nak naikkan darjat kita ke, Allah sedang berikan peringatan ke.. muhasabah..muhasabah!  Kalau sebelum ni kita asyik muhasabah orang lain, cuba hari ni kita muhasabah diri kita pulak.  Janganlah kita salahkan orang lain kerana kita sakit.  Orang tu buat le, orang ni kirim barang le... ergghhhh... fikiran Melayu ni kadangkala kena buang... Allah tak pernah jadikan sesuatu tu sia2...percayalah!

Sombong ni tak ke mana pun, bukan kita boleh tembus bumi...setinggi gunung pun kita tak sampai!   Allah tak suka orang sombong...bila Allah tak suka, susahlah! Zikir siang malam pagi petang, ke sana sini cari ilmu, kadangkala rasakan diri kita sudah sampai tahap guru tapi sombong kita tak boleh nak dibuang.  Zikir dah meresap ke hati ke,sayang????

Firman Allah:
"Masuklah kamu ke pintu2 neraka jahanam sedang kamu kekal di dalamnya.  Maka itulah seburuk2 tempat bagi orang2 yang sombong."



JOM...BILANG TIDAK PADA SOMBONG....  SMILE! ;)

8 ulasan:

  1. blom ada kesempatan untuk zikir muhid...huhuhu

    BalasPadam
  2. belum ada kesempatan....
    tak ada kesempatan...
    enggan cari kesempatan...
    semua boleh dijadikan alasan :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. belum ada kesempatan dan tak ada kesempatan sbb x nak cari kesempatan wlau ada kesempatan....

      Padam
  3. 24 jam masa Allah bagi...
    mana mungkin tak ada kesempatan...
    kan..kan...

    Cuma Allah belum izinkan...itu saja

    BalasPadam
  4. jd..bukan salah sy le klo x muhid lg...sbb Allah x izin lg..

    BalasPadam
  5. tidaklah salah cuma sekadar mana kita berusaha!!!

    mana datang sesuatu tanpa usaha...
    usaha..tawakal...doa...

    BalasPadam
  6. eh silapppp....hahahhahaha

    usaha..doa...tawakal

    BalasPadam
  7. sy x ckp apa2 pun....sebenarnya diri sendiri yg salah..itu yg betui...sbb x nak muhid kan zikrullah...pastu, ada hati nk ikut nafsu je...nk sgt ikut permainan dunia wlau dh tau dunia nie hiasan semata-mata...kan ke bodoh namanya, dah tau x beri manfaat tp nk jg buat..adeyh!!! salah sendiri la kan...huhu

    BalasPadam