Jumaat, 16 November 2012

Haiiiiii lah Anakku.....

Bila dia datang mengendeng2 sambil bersungut berat badan dia semakin naik...kesian jugak hati ni..tapi aku selalu cakap...biar gemuk..tak pe. gemuk tu seksi..cantik. kalau kurus sangat pun tak cantik...macam jerangkung je...yang penting sihat.  Tengok ibu...seksi je muahahahaha...  dia mencemek dan ketawa besar...

Tak de lh gemuk sangat aku pandang... dia tinggi.. ok ok je... tak faham aku dgn adik ni... kalau rendah, mungkun ye lah rendang sikit tp ketinggian dia dah sama dgn aku... bubuh lak kasut tumit tinggi... mak aihhh... lebih peragawati dr peragawati hehe... adik..adik...

Itulah ragamnya puteriku nan sorang... aduhaiii... Bila dah bercakap tentang nak cantik, nak slim...aku semakin sedar yang anak yang aku cium2 selalu, aku peluk2 selalu itu sudah remaja...alahaiii adik... kalau boleh ibu nak adik jadi baby je..tak yah besar2...sebab hati ibu mula dipagut risau.

Dan ketahuilah, bahwa hartamu dan anak-anakmu itu hanyalah sebagai cobaan dan sesungguhnya di sisi Allah-lah pahala yang besar -Surah Al-Anfal :28

Benarlah anak itu menjadi fitnah... yang menjadikan kita sibuk dari melakukan perkara-2 berkaitan akhirat..tapi sesungguhnya anak itu adalah anugerah untuk kita... itu amanah untuk kita yang kita harus pelihara dan jaga sebaiknya.

Anak yang kita lahirkan itu dalam keadaan fitrah... yang nak mencorakkan mereka tu ialah kita, mak bapak... kita yang kena pandai nak jadikan mereka nasrani, majusi atau yahudi atau apa....
dan aku benar-benar ingin mendidik anak untuk menjadi orang yang bertaqawa.

Apabila wafatnya manusia, maka terputus darinya amalannya (pahala) kecuali dari tiga perkara iaitu sedekah jariah, ilmu yang bermanfaat (kepada manusia lain yang masih hidup, atau ANAK SOLEH yang sentiasa mendoakan kebaikan kepadanya.

Semoga dengan perhatian, kasih sayang, agama, kita memantulkan sifat yang baik kepada mereka...mereka benar2 menjadi anak yang soleh yang boleh membantu mencerahkan kubur yang maha gelap itu....Apalah daya kita hamba yang lemah ni...melainkan berdoa dengan penuh harap...

Sebab tu aku jadi kelu bila adik sudah pandai ajak pergi joging...nak diet bagai...semata2 nak kurus dan kelihatan lebih anggun.  Aku tahu dia mesti stress bila orang selalu cakap dia lebih besar dari ibu muahahahaha.... bangga ibu..bangga... heheheh  

.."ibu,adik nak diet la mulai esok...ibu jangan masak best2 eh.."
Dan aku hanya tersenyum dan membeliakkan biji mataku hehhehe... mcm tak percaya! Nak kurus eh... ibu tau apa nak buat!

Esoknya, aku tanya...nak diet eh?
Dia mengangguk bersungguh2 sambil dengan muka comelnya tunjukkan lengan yang bertambah comel hehehe...
dan aku... mula singsing lengan...masuk dapur... dan dengan gagahnya membuat sweet sour...
"uuuuwwwaaa.... apasal ibu masak swwet sour..ish... esok aaaa adik diet"
hehehhe... fuh! menjadi... syukur Alhamdulillah

Esoknya...aku masak spaghetti...n dietnya tertangguh.
Esoknya...buat carbonara...dan dietnya hancur musnah hehhe
begitulah seterusnya...sehingga dia tak mampu lagi untuk bercakap tentang diet...

Aku bukan tak terigin tengok anak slim melim...tapi aku lebih suka adik begitu...cukuplah asalkan dia sihat..tak dihinggap penyakit..kira ok la...
Kurang2 dengan keadaan begitu...dia malu nak pakai t shirt sebab dia malu dengan lemak2 yang membusukkan pandangan hehehe... busuk eh... busuk..
dia malu nak pakai jeans sebab peha dia sangat comel...
Aku tak perlu nak cakap dia tak cantik dengan pakaian sebegitu tapi dia sendiri boleh mengukur diri dia di depan cermin, ALhamdulillah...

Hari ni, bila melihat dia semakin selesa dengan baju kurung...dengan jubah.. syyyhhh... walaupun jubah pinjam eh...heheheh... aku gembira.  Biarlah adik tak kurus-2...asalkan pandangan mata ibu ni sejuk..

sungguhlh besar hikmah adik tak slim melim...ibu syukur sgt. Allah benar2 nak jaga adik. tkasih Allah...sesungguhnya Engkaulah yang lebih tahu segala rahsia di langit n d bumi. Nikmat mana lagi yang nak aku dustakan? tak dak ya rabb..tak dak...

Buruk ke pakai baju kurung...buruk ke pakai jubah....
Ermmmm... ada oang kata.. macam orang tua! Kesian dia tak lewati zaman remaja dia...
aduhaiiii... nak aku punggai je orang yang cakap macam tu hehehhe...
yang penting... tutup aurat...
yang utama...keredaan Allah...
apa nak fikir mulut orang... asal kita selesa dengan agama kita, sudahlah!

Semoga terdidiklah kamu wahai anakku...menjadi wanita solehah....

ADIK CANNNNNTIK SANGAT PD MATA IBU...PADA PANDANGAN ALLAH...SYG ADIK

Tiada ulasan:

Catat Ulasan