Sabtu, 19 Januari 2013

Rindu.....

Rindu bertandang utk menarikn jemari laju...keinginn membuak2 tp syg dhambat masa mnjdkn impian tiada kesampaian.  Bukanlah masa yang bersalah tapi aku yang terleka....
Sungguh.. 2013 benar2 mnjadikan aku seorg yg sungguh sibuk dgn urusan duniawi. Dgn masa mengajar 26 waktu, kesibukan mngurus disiplin anak2 menjadikn masaku dpt tiada bersisa untuk bersantai lega!!! Menguruskan 4 kelas BM ternyata melelahkn tp demi sesungguhnya...aku reda. Aku harung, aku rempuh, aku tempuh. Aku tak boleh bersungut kerana aku teringat janji Allah
"Tidak ada balasan untuk kebaikan selain kebaikan pula - 55:60.

Saat tubuh kulempar ke tilam yg tiadalh empuk.. kuhntr doa kpd Dia yg mengurusknku agar mnjdkn lenaku tiada terganggu agar aku dpt berpagi2 dgn segar... kubisikkn agar berikn aku kekuatan menguruskan hariku keesokannya. Ternyata, Allah itu maha penyayang, kulewati hariku yg sibuk dgn jayanya tanpa keluh kesah, tanpa masalah...ALhamdulillah.

Aku disibukkn dgn urusan dunia yg mnjadi amanah untukku... aku seakan tidak terkejar menawan timbunan buku2 muridku tp ternyata... Allah berikan ubat yg mujarab pd kesakitanku.... dlm kesibukan jadual yg penuh hingga jam 3.20 petang ada tikanya, Allah dgn rahmatNya buka ruang utk aku luahkn cinta..tanpa gagal setiap pagi.  Juga aku kini mampu tersenyum girang krn dpt hadir ke pengajian bersama madu  terhidang, tiada lg cuka meneman. Nikmat ya Rabb...nikmat... (Awak, ternyata buah sabar itu sangat sangat manis untuk saya nikmati sebelum saya pergi mengadap Ilahi)
Sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan - 94:6

5 ulasan:

  1. Dah ada madu ?

    BalasPadam
  2. Buah sabar tu manis ko? Alamak.. :)
    Bagi den yang tak roti apo pun ni..pado pendapat den la..sabar tu ujud pado yang raso dio tu ujud. Tapi kalau raso tak ujud..nak raso apo laie kan.. Suko tak raso..tak suko pun tak raso. Tapi yang ponting...buah sabar tu mmg manis...nnti den tanyo bini den :). Dia selalu dongan sabar.. :)

    BalasPadam
  3. Sy d madukn selepas 3 hari nikah....awak baru sedar ke yg sy ni hidup bermadu sekian lama. Mulanya perit tapi selepas tu ok...malah seronok la pulak...relaks je.. bole bersantai lega...

    Aduhaaiii.... hahaha...buah kesabaran itu mmg lh manis. Awak mmg perlu d cuci otaknya...
    Awak tak pernah akn berubah bak kt kata sahabat sy...
    Tak pernah berubah dulu; kini n selamanya... dia mmg benar!

    BalasPadam
  4. Sahabat,

    Madu yg ku kiaskan ialah fana ul fana billah.

    Sabar yg ku maksudkan bila zauk ketika ibadah sehingga dipandang serong.

    Buah sabar yang manis itu adalah kesan dari madu dan sabar.

    Untuk pengetahuan awak..isteri saya pernah di hambat keluar dari surau lantaran zauk serta kemanisan dalam ibadahnya sehingga syatah. Sehingga baginya, dihalau keluar itu satu kemanisan..dan madunya ujud dari buah kesabaran. Kami melihat sambil tersenyum...bukan tersenyum kerana dihalau..tersenyum kerana dipilih Dia untuk itu. Hal keadaan itu tidak terkesan pada kami.

    Namun akhirnya, apabila mereka tersedar..mereka datang ke rumah memohon maaf. Itu juga tidak terkesan. Dan bagi peringkat wanita seperti isteri ku itu yakni sahabat mu...ia bagaikan buah kemanisan kesabarannya.

    Aduhaii... aku sering di salah ertikan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Aduhaiiii.... kufahami anda brgurau,sahabat sbb ayatmu ternyata sdg memancingku....

      Pastinya sy sgt bahagia lg gembira utk sahabat sy :D
      Semoga terus mnjadi pilihan Allah hendaknya.

      Padam