Isnin, 11 Februari 2013

Tetamu Istimewa Kembali...

Di asak dengan pertanyaan berkaitan istighfar yang tak perlu dilafaz..TAK YAH NAK SUCI BAGAI LER..HR2 MMG BERDOSA. 1ST BILA BERZIKIR, KITA KNA INGAT... KRN ALLAH... hati aku memang jadi marah, demi Tuhan, marahku kerana Allah.  Dikatakan lagi, ITU HANYA MAQAM SYARIAT DAN IKUT JLN SYARIAT KENA HARAP PADA SYAFAAT RASULULLAH UNTUK SAMPAI ITU JALANNYA... lagilah aku tak faham!

Saat jiwa aku bergelora, nafasku tertahan, hatiku mendidih.. aku hubungi sobat yang sudah lama tiada kedengaran khabar berita.  Aku tanyakan dia, wajarkah ayat di atas di sebut!!!  Aku memang perlukan dia untuk kepastian, apakah salah jalan yang kubawa...sudah menyimpangkah sudah gerakku....

Sebaris ayatnya yang seperti air dingin membasahi hatiku jangan geram2...nanti terhijab.  Relax je. Sebelum takbir maghrib di angkat, dia membalas pertanyaanku dengan jawapan yang memang aku harapkan....
Tak patut.  Sedangkan cawan bersih yang disimpan dalam almari akan dibersihkan sekali lagi atau di lap supaya bersih sebelum dituan air ke dalam cawan tersebut dan dihidangkan kepada tetamu.  Apatah lagi kalau cawan kotor.  BEGITU JUGA DENGAN HATI.  Walau bagaimana bersih pun hati tersebut, ia perlu disucikan melalui istighfar sebelum di isi dengan zikir.  Kerana hati yang dipenuhkan dengan zikir akan dihadapkan dan dihidang pada Allah Tuhan Rafiqul A'la sendiri.

Banyak ilmu yang aku kumpulkan....besarnya rahmat Allah...hebat betul hikmah di sebalik persoalan ini.  Kalau tak kerana soalan yang menyempitkan dada ni, aku memang tak berutus pesan dengannya meski hati nak berbuat demikian... Aku tahu bahawa kami harus menyantuni Allah.  Alhamdulillah...

Kami saling berbalas pesan tentang pesoalan ini yang dipanjang lebarkan tentang pelbagai ilmu ketuhanan yang tikanya sungguhnya menyesatkan.  Terkesan aku pada ayat pedasnya...bikin menyentak tangkai hati hamba yang alpa pastinya...Maaf... mereka umpama orang yang menyelam di lopak tetapi berbicara seolah menyelam di laut dalam.  Orang yang menyelam di laut dalam tak pernah meninggi diri....atau merendahkan orang lain.

Terakhir pada bicaranya sebelum aku ucapkan na'am... ntahlah, pelik2 orang ni..makin tinggi ilmu, makin pelik bawaannya!
Allah swt Maha Kaya.  Sifat Maha Kaya bermakna tidak berkehendakkan pada sesuatu.  Sifat kaya insan pula adalah tidak mengkehendaki sesuatu melainkan Allah Ta'ala.  Jika masih terhegeh2 mengejar duit, nama, harta, rumah besar,  bini cantik dll...maknanya orang tu belum sampai pada Allah. Kalau belum sampai, bagaimana nak dikatakan yang dia tau cara untuk cepat sampai pada ALlah.  ORANG KAYA ADALAH ORANG YANG SAMPAI SEBAB ORANG KAYA DAH TAK PERLUKAN APA PUN DI DUNIA INI MELAINKAN ALLAH.

Meskipun aku terlewat tidur...tidurku pulas...
aku lena dalam senyuman... bukan kerana aku menang tapi kerana aku bahagia...bahagia punya seorang sobat yang boleh menenangkan...
Inilah anugerah Allah yang terindah... 
Memiliki butir hikmah dari bicara itu adalah jauh lebih hebat dari memiliki sekujur jasadnya yang bakal menjadi makanan ulat... demi Allah dan Rasul

Terima kasih Allah..menjadikan aku hamba berbahagia..


Tiada ulasan:

Catat Ulasan