Ahad, 14 April 2013

Poligami - wow!!!

Sedih.... akhir2 ini telingaku asyik diterjah dengan 2 perkara yang mengundang pilu di hati...KEMATIAN DAN PENCERAIAN.  Ramai kawan2 yang dah meninggal atas macam2 sebab...penyakit dan kemalangan.  Penceraian juga tak asing dari telingaku...malah baru berapa hari lepas, seorang kawan terpaksa mengharung hidup sebagai ibu berdikari hanya kerana tidak mahu bermadu.  Allah... kalaulah dia bertanya padaku...akan aku katakan, benamkanlah diri dalam derita kerana kamu akan menghadirkan bahagia di hati anak2.  Aku dah lalui semua ini dan sungguh, anak2 menjadi mangsa pada keegoan kita!! Penceraian bukanlah jalan terbaik sedang pada sangkaan kita cuma bahawa penceraian itu menyelesaikan banyak masalah. Tak...penceraian itu sangat mendatangkan banyak masalah... sangat banyak dan tidak akan tenang pada hati mereka yang sedang dalam perjalanan menuju Allah. Aku sudah lalui dan akhirnya aku terperangkap antara kehendak diri dan kehendak anak2 hingga akhirnya terpaksa akur pada mereka yang merupakan amanah titipan Allah.

Hari ni, aku bukanlah pilihan Allah untuk ke Baitul Qura' al Fuqaha yang aku cintai... demi melangsaikan rasa rugi, melunaskan rasa terkilan...aku habiskan waktu dengan menonton/mendengar youtube.  Memang tak seperti menghadap guru rasanya tapi cukuplah untuk aku bebaskan diri aku dari kebersalahan yang melampau!

Aku tersentuh mendengar kisah tentang POLIGAMI...yang kebanyakan wanita berkata... OOohhh tidak!  Orang yang hati luhur je yang boleh terima bab2 poligami ni hehehe... bukan senang nak berkongsi oiiiii walaupun tak luak kat mana pun!

POLIGAMI HARUS DALAM ISLAM.  Betul...aku setuju. Ini sunnah Rasulullah dan Allah sendiri berfirman :
Maka nikahilah perempuan (lain) yang kamu senangi dua, tiga atau empat  QS 4:3
Ermmm...nak marah apa ya kalau Allah dan izinkan cuma dibimbangi kalau tidak boleh berlaku adil.  Kalau mulut satu isteri pun nak mampu nak disuapkan, perlu ke fikir untuk menambah isteri lagi... itu persoalannya dan Allah sendiri bertegas :
Tetapi jika kamu khuatir tidak akan mampu berlaku adil maka (nikahilah) seorang sahaja QS  4:3
Itu perihal lelaki lah ye... jangan dok sibuk nak ikut sunnah sampai di akhirat nanti terpaksa berjalan senget sebelah..OOHHHhhhh....

Kita perempuan marah bila lelaki kahwin lebih dari 1...kita kata dia gatal, miang, tak cukup isteri 1 dan macam2 yang tidak enak kita kuarkan.  Kita marah perempuan yang jadi isteri kedua, macam2 kita kata... perampaslah...perosak rumahtangga oranglah, jahatlah... Adduuhhaiii... Ye ke isteri kedua ni jahat? Isteri kedua ni teruk?

Andaikata kita memburukkan isteri kedua sedangkan dia reda bermadu, tidak memaksa suami menceraikan isteri pertama, kita silap mengatakan macam2 yang tak elok tentangnya.  Secara tak langsung kita juga mengatakan bahawa Allah membuat hukum yang tak elok dan tak sesuai.  Macam Allah silap buat hukum pulak,kan!!!

Dengan demikian, secara tak langsung, kita turut menyalahkan ibu kita, ibu sekalian orang beriman..UMMUL MUKMININ.  Bukankah mereka juga turut bermadu. Jahatkah mereka? Perampaskah mereka? Aku sebenarnya terkesan bila dengar UAI bercakap begini.  Aku cuba mencongak2 diri...begitukah aku marahkan poligami.  Tak kot... Kalau dah itu Allah takdirkan, kita nak apakan... Kalau nampak suami tak mampu berlaku adil, dengan demikian dia cuba menghunjam diri dia ke neraka... dia berjalan senget di padang mahsyar... kita berundurlah.. bagi ruang pada dia untuk hidup bahagia di dunia juga akhirat!  Mudah je hidup ni... pokok pangkal hati kita dengan Allah bagaimana.  

Apapun jangan marah adik kakak... post ini hanya untuk share apa yang aku dengar.. adatlah perempuan tak suka dimadu.  Itu fitrah perempuan.  Aku pun perempuan cuma bezanya mungkin dari cara kita melihat...itu saja.. jadi relaks aaaaa.... jangan la marah2...nanti kena jual hahahahhaha


**************

Isteri kedua tu tak jahat tau... bukan perampas tau... cuma nak kongsi kasih sayang.  Bagi la peluang hahahaha.... jangan mare aaaaa......

23 ulasan:

  1. persoalannya :-

    1- pernah ego kah spai anak2 jd mangsa? itu dikira ego eh?

    2- UAI ckp 'klo isteri ke-2 tu paksa suaminya ceraikan isteri pertama, itu dikira "perampas suami org"....

    3- pandangan kamu mmg berbeza dgn org lain (tlg jwb bg pihak pompuan..hehe)

    BalasPadam
  2. 1. Egolah... mendahului kehendak diri berbanding kebajikan anak2. Saya setakat ni bercakap tentang apa yang saa lakukan, in shaa Allah.

    2. Benar...kalau isteri kedua paksa ceraikan yang pertama..tu memang jahat!

    3. Sebab tu saya kata, kita melihat melihat dari kaca mata berbeza, dari pandangan yang tak sama. Bila sampai bab poligami ramai tak nak kawan dengan saya tapi pastu datang kembali cari saya hahahahahha.... dunia..dunia...

    BalasPadam
  3. keegoan hanya merugikan diri sendiri...

    jika isteri ke-2 x paksa ceraikan, maka isteri pertama kena terima hakikat yg dia ada madu la....

    hehehe......sebab akak ni jenis akan bantah apa yg diaorg suka tp akak x suka....bila ada prob lain, mmg la akan datang kpd akak smula...( ibarat sumber rujukan le )

    BalasPadam
  4. memanglah...jadi kena2 rasional...perlu ada orang untuk runtuhkan ego kita tapi kalau ego tinggi melangit...payah juga nak runtuh. orang ego ni pentingkan diri sendiri...tak good....tak good

    kalau dia tak paksa ceraikan, maknanya dia nak tumpang kasih je... susah hidup menjanda ni..baik macammanapun, pasti ada fitnah. apa lagi kuasa dan daya isteri pertama... reda tak reda kena juga reda...

    orang kan tak suka kalau nafsu mereka dibantah... nafsu pun tak suka kalau kehendak tak terpenuh...adatlah tu.
    saya hidup bukan untuk reda manusia, jadi saya cakap apa yang saya perlu cakap berdasarkan apa yang quran dan hadith bagitau... nak marah...apa nak buat.. cukuplah Allah tahu, saya perlukan reda Allah semata!
    Saya teringat ustaz bagitau, kadangkala bila kita membantah kata quran hadith, secara tak sedar kita boleh kafir. saya tak nak kawan2 saya begitu..jadi lebih baik diaorang marah saya daripada Allah murka kat diaorang

    BalasPadam
  5. knp nk ego? bkannya bole menongkat langit pon kan...persoalannya, knp ego ni plu?

    sy pnh dgr gak ttg 'janda' dan mereka kebanyakkannya selalu je di pandang serong ( pnh sy dgr suami org yg dok menggatal kt janda tu tp janda tu gak yg dpt citer buruk...hampeh)......majoriti wanita x rela bermadu kan....

    akak, adakah nie bermakna masih ada keAkuan dlm diri sehingga terjadinya sedemikian yg membantah kata quran hadith?

    BalasPadam
  6. yang tu kena tanya orang yang ego hehehhe...
    orang ego ni mana boleh terima pendapat orang...dia je betul...orang lain semua tak betul.

    betul..itu nasib janda. keluar pegi belajar pun orang cakap keluar pergi menggatal huh.. mentaliti orang kita!
    na'am..majoriti tak rela bermadu kerana madu seringkali dikaitkan dengan pahit kerana melihat pengalaman orang lain. Tak pernah nampak yang baik pada kehidupan bermadu melainkan semua tak baik belaka. Adatlah...orang perempuan tak rela berkongsi kasih. tak salah pompuan pun tapi bila cakap kena hati2...takut nanti kita mempertikaikan apa yang Allah benarkan dan apa yang Rasulullah lakukan.

    keakuan... semua aku punya...semua aku buat...semua aku dan aku dan aku... tak pandang pun semua tu dari Allah. yang ni...sahabat saya pandai untuk ulaskan hehehe...
    saya sekadar di permukaan...hanya melihat riak..

    BalasPadam
  7. bila brkaitan dgn kehidupan org lain...susahnye nk deal dgn org ego..tak termasuk dgn ego diri sendiri lg.....

    itu pengalaman ka? akak, bole kata kita kena rase sendiri la kehidupan bermadu, baru tau manis ka pahit ka....hehe...sbbnye, seringkali org kata ' x rasa mmg la pandai cakap, dah kena baru tau'..hehe... akak, mmg sukar prempuan nak terima....tgk aje pasangan yg x nikah lg, bila org kacau pasangannya, mcm2 kata kesat dh dikeluarkan....itu blom lg jd suami sendiri....( pd pandangan sy, kt sini menunjukkan keruntuhan akhlak terjadi )

    bila sebut 'semua aku punya'..mereka berfikiran yg suami itu hanya untuk dia je ( suami tu milik Allah juga kan )....semua nak kasih sayang Allah tp x ramai yg nak berkongsi kasih sayang itu....

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul susah....nak uruskan diri sendiri lagi susah sebenarnya...jadi perlu apa nak ego. Bila kita mahu belajar dari kesilapan, ego tu runtuh dengan sendirinya, sebenarnya. bagi yang mahu mengambil fahamlah

      Macam kita sdiakan minuman....pahit manis tawar bergantung pada kita. Kalau kita dah buat air tu manis dah...pastu ada orang datang tuang cuka menjadikannya masam...buangkan je lah air tu... hehehhe... mudah je lah haih... kalau rasa nak maniskan semula air tu...tambah lagi air banyak2...bubuh teh yang baru n tambah gula biar manis semula. meskipun masam tetap ada...tapi masih boleh diminum,kan. itupun kalau rajin le.. kalau saya tak rajin kot....saya curah je air tu... hahahahhaa....

      susah kalau bergantung sangat kat suami...semua jadi serba payah...

      Padam
  8. bole kata org ego itu x kenal dirinya lg....jd, setiap yg -ve dipandang -ve...sekaligus merosakkan hati.....

    pd permulaannya smua akan bertindak dgn minta cerai.sbbnye mereka dikuasai nafsu...btul ? bila keadaan reda, bru fikir untuk berbaik smula? tp kerana ego ada, tetap x nak berbaik.....sekaligus syaitan menang sbb berjaya pecahbelahkan rumahtangga( syaitan jg disalahkan)....

    alhamdulillah akak jns berdikari... (^_^)

    BalasPadam
  9. betul...sebab tu ada yang isteri pertama patutnya pada awal...jadi isteri kedua selepas tu hahahahha....
    memang syaitan tak suka pun umat muhammad berkahwin... dah tentu syaitan suka penceraian...

    saya seorang yang berdikarang ketika belum berkahwin, nak beli baju pun mak belikan..tak reti nak beli. Bila dah kawin, semua kena buat sendiri...amik masa tapi Alhamdulillah... didikan itu buatkan saya tak melatah saat hidup sendiri dulu echeewaahh... masa time menjanda la maksudnya hehehhe... malu lak nak sebut! apa laaa

    BalasPadam
  10. hehe....jika suami berat sebelah..emm...payah juga....biasanya si suami nie akan lebihkan isteri muda....kan? tp bila dah tua, x larat, serba serbi x sihat...bru le nampak isteri tua.....yg bestnye, isteri tua ni lak akan jaga si suami td sebaik mungkin berbanding isteri muda...huhu.....

    cepat juga belajar berdikari....terbaik la kak....hehe.....x ckp pon mmg tau 'hidup sendiri' tue...tp skg akak mmg terlebih berdikari sudah.....

    BalasPadam
    Balasan
    1. mula2 kawin harus lebihkn yg muda...maklum penyapu baru tp percayalh...kasih syg pd yg tua pasti xluak.klu yg tua sabar,lama2 suami balik pd dia..klu isteri tua tu baguih la...klu xbaguih...ermmmm....xtau la noooo hehe

      dah...brgantung pd org leceh... leceh sungguh.sy xsuka org mmbebel org mengungkit... huh... bakor darah hahaha...

      Padam
  11. itulah dunia..... :)


    pengalaman ke apa? hehe....mcm x caye je....tp akak mmg berdikari pon...x nak susahkan org...

    BalasPadam
  12. pengalaman tu kn guru kita yg terbaik. rsanya...mmg dh masak kot dgn mcm2 pengalamn yg sungguh..makin mematangkn..makin mentuakn sy hahahaha...
    nk hidup tenang lh..umur dh 43 thn ni... malas pikir yg xbaguih utk saraf hehehe... positifkn je lh apapun yg tampak -ve. lari la jauh2 dr zon -ve. u xnk join i? ok xpe... i ok je... heh..heh..heh...

    BalasPadam
    Balasan
    1. klu tak...sy xmasuk wad sorang2... tebuk perut sorang2...drive balik sorang2.. huhuhu... cedih... hehehe... nk trgelak pun ada. apapun..tu lh sy..apa nk buat!? layannnnnnn

      Padam
  13. nak kata khdpn akak x best, nampak mcm best..tp tu la eh, org tau pandang luaran je, dalaman x nampak...kan ? mcm akak pnh ckp biar org pandang kita bahagia......mane taknye klo kwn2 akak x jeles dgn akak.....hehe..... join ? coming soon.....tgh berjalan la nie....tp asyik tersadai je kt jalan....huhu...perit!

    wow....tebuk perut ? 1993 ka? independent betui....

    BalasPadam
    Balasan
    1. best je...sape kt xbest... makin berumur..sy semakin brsemangat dlm kehidupan... betul..xtipu!

      2006... :-D

      Padam
  14. of course ler....u dah ada tujuan utama....so, smuanya dipandang indah belaka...

    just wondering....2006 ? emmm...byk yg terjadi pd tahun itu rupanye...x dapat nk bayangkan mcmne keadaan akak ketika itu....

    BalasPadam
  15. semua brjln dgn baik time tu. didikn yg brharga belaka, Alhamdulillah

    BalasPadam
  16. best nyeeee.

    BalasPadam
  17. bukan semata isu ego. setiap manusia adalah tidak sama, gunakan akal fikiran bila membuat keputusan. Allah beri akal, bukan utk di tindas. poligami tidak salah, yg terlibat bukan hanya isteri tapi juga anak2. org melayu sibuk poligami, anak nak masuk universiti tak cukup duit nak tanggung sendiri. bangsa lain sibuk hantar anak belajar elok2, jawabnya anak bangsa jadi kuli. byk lagi cara nak dapat syurga Allah, kenapa menyempitkan fikiran.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Benar jua...
      Pol8gami tu berlaku bila mampu pd zahir n bathin.
      Sbb tu Allah dh pesan...
      Kawinlh kamu 2,3@4 tp klu xmampu cukup 1 😊

      Yg salah ialah... kita xboleh kt.. sy xsuka poligami @ ceraikan sy @ pulngkn sy ke rumh org tua sy 😊 sbb itu seolah2 kita menolak apa yg Allah benarkn n apa yg Rasulullah lakukn. Mcm kita berani2 tolak hudud skrg ni... kn hukum Allah tu

      Tkasih brkongsi pandangan d sini. Sy hargai sgt
      Alhamdulillah

      Padam