Sabtu, 4 Mei 2013

Tundukkan Pandanganmu.....

Bila tengok suami member macam bagus je..alim  je... hambooiiiii....hati ni bagai digaru2 hahahahaha....
tak kisah ke hensem boh.... tapi tengok cara beragama la keh keh keh....

Bila tengok rumah orang yang besar mewah...
hati dok kata..bila nak dapat umah besar macam ni.. ish..ish..ish...

Bila masuk rumah orang kaya...tengok lampu lip sana lap sini
mulalah mata melilau satu rumah.... uiiiiiii cantiknya mak aiiiiii

Bila tengok jiran beli kete baru...yang kita minat lak tu..
mak aih... bila la aku nak dapat ni.. uuuwwwaaaaaa

Bila tengok member jawab call...alamak...tel baru la... canggihnya nye...
mula la dok  belek telefon kita...bila la nak tukar Galaxy S III buruk  ni...hishh

Semua serba tak kena hidup ni...ada tu,nak ini. Dapat A, nak B... tak pernah puas... yenna deiiii... !!!

Entah apa2lah nafsu ni kan...nafsu juga salah sedang kita tak pandai nak kawal nafsu... apa la...

Dan aku melihat... satu je caranya kita nak kawal nafsu jahat yang cuba menguasai diri ni....
KENA TUNDUKKAN PANDANGAN... betullah,kan... kalau tak takkan Allah dan Rasul mahu berpesan tentang menahan pandangan..... menundukkan pandangan ni.  Kalau liar pandangan kita, nafsu kita juga semakin meliar tentunya...pastu dah susah nak kendalikan nafsu yang dah laksana kuda liar... lari sana..lompat sini... hehehhe... lebam2 badan pun tak boleh nak kawal juga..karang jenuh lak dipijak kuda liar...mati sio2......kan naiya!!

Katakanlah kepada orang laki-laki yang beriman, "Hendaklah mereka MENAHAN PANDANGANNYA dan memelihara kemaluannya; yang demikian itu adalah lebih suci bagi mereka, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang mereka perbuat." Katakanlah kepada wanita yang beriman, "Hendaklah mereka MENAHAN PANDANGANNYA dan memelihara kemaluannya  QS 24 : 30-31

***************
Astaghfirullah...astaghfirullah... sungguh... kalau mata dok melilau..semua kita nak. Apa yang kita ada...semua kita rasa tak best...yang best tu hak orang saja. Sedangkan apa yang kita miliki sebenarnya jauh lebih baik tapi  tak kita hargai... jadi ku azmiza... bersyukurlah... segala apa sesuatu yang kamu miliki adalah daripada Allah untuk kamu hargai... walaupun hanya telefon buruk ni... sedih!


19 ulasan:

  1. Balasan
    1. Cg ramlan slalu suruh tukarkn si arang apatah lg si arang bnyk ragam lately. Tp si arang xprnh nyusahkn sy..tayar pancit..ketika d umah. Dia rosak pd waktu mlm..dh dekat ngan umh n pd cuaca yg sejuk. Klu siang, waktu tu panas brdentung. Si arang bnyk jasa...tmpt tido ketika saat d uji n oohh..bnyk tul jasanya! Sy dok tundukkn pndngan je nih...xmau mata melilau hehehe...
      Setakat ni...biarlh d marah asalkn arang masih terbela hehehe

      Padam
  2. (^__^)

    ya.......takdak dh perasaan nk beli....saving lg baik....byk lg hal yg lg utama n penting

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alhamdulillah. .. mesej sampai hehehe

      Padam
  3. (^_^) ya......fhm sgt dh cara akak....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ala... beli je la... bnda perlu, kn?
      Sy saja ja.... provokasi je lebih hehe...

      Padam
  4. hehe......mulanya terdetik.... " baik hati lak sbb bg green light"....siap ckp dgn kak elly...pastu terfikir bila tnye 'phone tu x elok ke?'....emmm...kan senang ckp ' x payah la'.....hehe......trfikir-fikir dibuatnye (^_^)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hehehe...sy tnya je...xbrmaksud apa2... duit awak...bkn pinjam drp sy pun
      Kdg2...kita nk juga hadiahkn sesuatu pd diri send. Tak salah pun!

      Padam
  5. x apa.....tak fikir pon lg....biar je la.....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kesian....
      Sy lak tetiba idea mncurah nk tulih pasai ni hehehe...
      Maafknlh sy... sy mmg sengaja
      Hahahaha

      Padam
    2. no problem....
      mmg tau akak sengaja menulis sbb nk bgtau tp terlebih berkias lak....
      hehehe.....x dak salah apa pon

      Padam
    3. Hehe... kt nk belajar tundukkn nafsu... kn..kn...

      Padam
    4. tp berkiasnya....aduhai.......
      tundukkan nafsu? didik nafsu? kawal nafsu? urus nafsu? mane 1?

      Padam
    5. Hehe...mna bole direct....nnti org lari...org xsuka!
      Awak tunduk..nafsu tunduklh hahaha.... dr mata turun ke hati.

      Nk mkn bnyk...mkn sket... tu bkn kawal ke? Keh keh keh...
      Xkawal karang...bju semua sempit karang

      Bab nafsu ni... BF sy terror. Klu dia ada baguih tp xbrapa bole nk harap sgt la ni... nnti keciwa!
      Org sibuk....

      Padam
    6. hahahaha.......kena tau gak yg bm sy hancur....klo x fhm mcmne? maknanya Allah x bg kefahaman la kan.....

      (^_^) ya, nafsu kena didik agar tak terdidik....hehe

      klo dia ckp bab nie, sy diam n bace je.....sat lg, kiasannya lg maakkk aaiiiii.......................

      Padam
    7. Dlm usaha nk faham hehe... pelan2 naaaa...
      Awat nafsu kena didik agar xtrdidik...xpandai didik la tu Kahkahkah. ..
      Lain kali...panggil nafsu..tepuk2 dia...hehe..trdidik le hehe

      Dia ckp mcm ni..kita balaih.. dia kona kot lain pulak.dia mmg bijak.. sbb tu sy xprnh akn lupakn dia... eh...lupakn kebijakn dia.. kuang..kuang...kuang...

      Padam
    8. hehehe...sat gi kata 'faham'...mmg ' tak faham' lak.....
      nafsu kan licik, kena didik baik2...x bole berkeras...nti dia jd api...parah!...hehe.....biasa la, x dpt apa yg dikehendaki...memberontak je le tahunya.....ttg nie x pyh didik sbb nafsu lg cerdik

      dia bijak, kita kena cerdik jg la.....oh nafsu ku......

      Padam
    9. Syg nafsu!
      .... xdak nafsu...kurus kedengkiang aku sbb xmkn xtido hahahaha....

      Sy xbrapa nk cerdik kdg2....
      Bodo piang! Hahaha....

      Padam
    10. hehehe.....sbb itulah bila nafsu kata tido jela...tido n x nk bgn2....huhu....

      x apa...nafsu lg cerdik.... hehe

      Padam