Jumaat, 24 Oktober 2014

Ujian Itu Hadiah Daripada Allah

Bismillahirahmanirahim
Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad saw


Kejadian pada syurga dan neraka menunjukkan manusia ada dua kategori...  yang taat dan derhaka. Bukan tercipta neraka menunjukkan zalimnya Allah swt tapi itulah keadilanNya.  Pilihan di tangan kita, arah mana mahunya kita.

Demikian jua manusia ni dalam menerima ketentuan Allah.  Ada melihat ujian itu tanda Allah murka, ada melihat dari sisi Allah cinta.

Errrmmm... awat macam serius sangat bunyinya entri kali ni?  Sesungguhnya, menyebut tentang murka Allah, neraka Allah sungguh aku geruni.  Semoga Allah jauhkan kita semuanya dari siksa kubur juga siksa neraka yang tak terperi azabnya.

Ada sahabat yang sering merintih rasa sedihnya akan aku... melihat aku di uji saban waktu, dari usia remaja hinggalah tua sebegini (lom lagi bangka dan mudah2an tak sempat jadi tua bangka dengan kasih sayang Allah).  Kenapa perlu bersedih, kenapa perlu merintih.  Bukankah ujian Allah itu tanda Dia kasih?

Sebut saja apa ujian.... percintaan? Pertunangan? Perkahwinan? Persahabatan? Fitnah? Di umpat? Anak? Sihir? Gangguan jin? Gangguan manusia? Sakit? Duit yang banyak? Pekerjaan yang baik? dan Kami menguji kamu dengan kesusahan dan kesenangan sebagai dugaan dan kepada Kamilah kamu semua akan dikembalikan - QS 21 :35 Alhamdulillah...semua telah aku harungi.  Susah itu ujian, senang juga ujian.  Air mata?  Bohong kalau aku kata tak pernah gugur.  Aku pernah tidur dengan air mata, makan bersulam air mata, solat dengan air mata tetapi.... aku sentiasa cuba bertahan untuk titiskan air mata sedih aku pada suami atau kawan.  Tatkala rakan mengadu perihal mereka, sesekali air mataku bergenang sambil dalam hatiku berbisik, "aku juga sama.... cuma saja aku malu untuk mengadu pada awak".  Aku pernah berbalas pesanan dengan seorang sahabat tatkala aku sangat duka tapi kemudiannya aku menyesal dengan apa yang aku lakukan dan aku berjanji dengan Allah untuk tidak akan mengulanginya lagi kerana Allah.  

Susah?  Demi Allah dan Rasul aku menanggung kesusahan dan keperitan yang amat sangat pada semua yang aku lalui.  Ada ketikanya rasa tak tertanggung tapi mengenangkan pada pesanan Allah bahawa Allah tidak memberi kesusahan seseorang hamba melainkan apa yang terdaya olehnya - QS 2 : 286, hati aku menjadi sedikit lunak.  Aku telan dan telan semua keperitan tetapi sesungguhnya, aku peroleh kemanisan sesudahnya.  Benarlah janji Allah bahawa sesungguhnya setiap kesukaran disertai kemudahan - QS 94 : 5.  Allah bungkus ujian dan dikirimkannya kepada aku bersama2 dengan kemudahan padanya, subhanAllah.

Kini aku berhadapan dengan masalah sakit.  Adakah ini tanda kemurkaan Allah?  Tidak, aku tidak pernah merasakan Allah itu sedang murka tetapi aku sentiasa merasakan aliran kasih sayang Allah pada setiap aliran darahku, turun naik nafasku dan pada setiap denyut jantungku.  Barangkali ada yang terlupa, mari aku ingatkan tentang pesanan Kekasih agung Rasulullah saw :
Sesungguhnya besarnya ganjaran itu dinilai pada besarnya bala yang menimpa.  Dan sesungguhnya ALLAH ITU APABILA MENCINTAI SESUATU KAUM, MAKA AKAN MEREKA ITU DIBERI DUGAAN.  Oleh itu barangsiapa yang reda dengan ujian yang menimpa, dia akan memperoleh keredaan Allah dan barangsiapa yang tidak maka padanya kemurkaan Allah.
MasyaAllah tabarakAllah... tidakkah hadith ini mendamaikan, sayang.  Tidak hadith ini menyamankan, sayang... subhanAllah.  Allah kasih pada kita, justeru Dia titipkan ujian tanpa henti,  Sememangnya kita dihantar ke dunia untuk diuji Dialah yang telah mentakdirkan adanya mati dan hidup (kamu) untuk MENGUJI dan menzahirkan keadaan kamu : siapakah di antara kamu yang lebih baik amalnya - QS 67 : 2

Allah...Allah...Allah... ruginya wahai sahabat andai melihat Allah itu tiada kasihNya pada kita.  Ruginya kita salah faham pada percaturan hidup yang telah Allah rencanakan.  Istighfarlah.... Mohonlah kefahaman daripada yang memberi ujian, mudah2an kita menjadi hamba yang bersyukur. Yang kita hadapi ini hadiah Allah... hadiah!!! Raikanlah......

Para nabi, para Rasul... kehidupan mereka penuh dengan ujian.  Rasulullah melalui kehidupan baginda bagaimana?  Baginda kekasih Allah.... adakah Allah murka pada baginda sehingga baginda diuji tanpa henti?  Jadikanlah perjalanan baginda suri teladan... Siapalah kita ini jika dibandingkan dengan Rasulullah sehinnga kita enggan diuji?  Muhasabahlah....

Wahai para sahabat,
Bantulah aku dengan doa kalian, agar diberikan Allah untuk terus teguh bersama kesabaran, kekuatan dan kesyukuran.  Aku hanya mampu minta pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan solat - QS 2 :45.  Titipkanlah doa buatku tanpa pengetahuanku kerana doa seorang muslim untuk saudaranya (sesama muslim) tanpa diketahui olehnya adalah doa mustajabah.  Di atas kepalanya (orang yang berdoa) ada malaikat yang telah diutus.  Sehingga setiap kali dia mendoakan kebaikan untuk saudaranya maka malaikat yang diutus tersebut akan mengucapkan, "Amin dan kamu juga akan mendapatkan seperti itu" - HR Muslim

Buat sahabat2ku yang sedang diuji, diuji dengan kesenangan mahupun kesulitan, teguhkan kesabaranmu.  Kita hamba yang ternyata lemah, justeru rendahkanlah hati untuk memohon pertolongan dari yang memiliki kekuatan.  Marilah kita terus teguh dengan kesyukuran biar apa jua yang Allah titipkan. Ingat wahai sahabat2 yang diuji :
Adakah patut kamu menyangka bahawa kamu akan masuk syurga padahal belum sampai kepada kamu (ujian dan cubaan) seperti yang telah berlaku kepada orang2 yang terdahulu sebelum kamu?  Mereka telah ditimpakan kepapaan (kemusnahan harta benda) dan serangan penyakit, serta digoncangkan (dengan ancaman bahaya musuh).  Sehingga berkatalah Rasul dan orang2 yang beriman yang ada bersamanya :" Bilakah (datangnya) pertolongan Allah?" KETAHUILAH SESUNGGUHNYA PERTOLONGAN ALLAH ITU DEKAT (ASALKAN KAMU BERSABAR DAN BERPEGANG TEGUH KEPADA AGAMA ALLAH) - QS 2 : 214

Reda dan tersenyumlah.......

10 ulasan:

  1. " Allah, aku sakit."
    perlahan suara dia berbisik

    Lalu Allah membalas
    " kau kuat, Aku ada "

    BalasPadam
  2. Dia di doakan mereka di langit krn redaNya akn Allah biiznillah

    BalasPadam
  3. Sesungguhnya hanyalah kpd Allah aku mengadukan kesusahan dan kesedihanku (QS 12:86)
    😉

    BalasPadam
  4. Lalu Allah mnjawab.... mintalh pertolonganKu dgn sabar n solat
    QS 2 : 45

    BalasPadam
  5. Dan apabila aku sakit, Dialah Yang menyembuhkan aku (QS 26:80)

    BalasPadam
  6. justeru....Berdoalah kamu kepadaKu nescaya Aku perkenankan doa permohonan kamu.
    QS 40 : 60

    BalasPadam
  7. ☺ Ampunilah kami ya Tuhan kami dan kepada Engkaulah tempat kembali. (QS Al Baqarah:285)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pantas sj Allah menjawab. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya. Sesungguhnya Dia-lah yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang
      QS39 : 53

      Padam
    2. Dan segala puji bagi Allah Tuhan seluruh alam (QS As-Saffat;182)

      Padam
    3. pujilah Allah yang berhak menerima segala puji (dari sekalian makhlukNya) di langit dan di bumi .......
      QS 30 : 18

      Padam