Ahad, 20 Disember 2015

Perginya Dia, Suamiku

[12/12 5:59 PM] Encek Ramlan: Buat apa
[12/12 6:00 PM] ku azmiza: Ddk je
[12/12 6:00 PM] ku azmiza: Hujan
[12/12 6:00 PM] ku azmiza: Petir
[12/12 6:02 PM] Encek Ramlan: Tak pg rumah org kawin ke. Sini pun hujan
[12/12 6:03 PM] ku azmiza: Td ana n arbaiah dtg sp kul.1 lebih
[12/12 6:03 PM] ku azmiza: Pastu semua kenduri za lupa
[12/12 6:03 PM] ku azmiza: 
[12/12 6:03 PM] ku azmiza: Umah tok guru pun xg
[12/12 6:03 PM] ku azmiza: Hadoiiiii
[12/12 6:04 PM] Encek Ramlan: Dah mkn ke ke
[12/12 6:06 PM] ku azmiza: Dah
[12/12 6:07 PM] ku azmiza: Habihkn nasi abg td
[12/12 6:08 PM] Encek Ramlan: Diorg mkn apa tadi. Tak buat apa2 ke
[12/12 6:09 PM] ku azmiza: Xde. Minum air dgn rempeyek
[12/12 6:15 PM] Encek Ramlan: Tak lapar ke diorg.
[12/12 6:22 PM] Encek Ramlan: Mlm ni ada kelas kat mana. Kgn lupa panaskan mari
[12/12 6:23 PM] Encek Ramlan: Kari
[12/12 6:23 PM] ku azmiza: Ustaz batalkn kelas... mlm ni bola final
[12/12 6:23 PM] ku azmiza: Hadoiiii
[12/12 6:33 PM] Encek Ramlan: Mlm ni kedah lwn selamgor. Hidup kedah
[12/12 6:38 PM] ku azmiza: 
[12/12 6:42 PM] Encek Ramlan: Adik w.aapp ke
[12/12 6:51 PM] ku azmiza: Xde pulk
[12/12 6:58 PM] Encek Ramlan: Mlm ni abg blk.
[12/12 6:59 PM] ku azmiza: Ok
[12/12 6:59 PM] ku azmiza: Wifi buat hal
[12/12 7:00 PM] ku azmiza: Td tutup sbb petir
[12/12 7:00 PM] ku azmiza: On blik dh xboleh
[12/12 7:00 PM] ku azmiza: 
[12/12 7:03 PM] Encek Ramlan: Ye ke. Kena petir le agaknya
[12/12 7:10 PM] ku azmiza: Tp za dh tutup suis dulu dah
[12/12 7:27 PM] Encek Ramlan: Tgk kjp lg. Mana tahu elok

Sungguh.... inilah perbualan terakhir kami... sehingga kami bertemu subuh keesokannya
"belakang abg rasa ketat. Lepas solat boleh tlg urut tak?"
Dgn pantas aku menyahut... boleh...boleh... solat dulu!!

Usai solat, dia ddk dibirai katil dgn kemeja hitamnya. Aku ktkn pd dia... baju tu kedut utk dipakai ke tempat kursus. Dgn nada agak tinggi dia mmbalas... dia penat nk tukar2 pakaian n aku.... jalankn tugas mengurut tanpa brkata apa2.

"Abg nk mkn nasi?" Dia mnjawab akan makan bila pulang tengahari nnti.
"Ubat ni mcmmna... kena mkn nasi sikit" pun enggan n bgtau akn mkn blik nnti.
"Abg nk minum kopi?" Pun tak nak...

Keluar dr bilik, dia tersandar lemah d sofa di ruangan menonton. Kuambil segelas air panas n kuhulurkn pdnya. Dihirup prlahan2... ku urut2 perlahan dadanua... kutekan2 perlahan n dia mengaduh kesakitan ketika hujung jariku menekan pd bahagian jantungnya. Bermain2 di minda... ini mslh jantung. Perlahan aku brckp "xpayah pegi kot......"
Org yg sgt komited dgn tugas... xprnh hiraukn kesihatan utk tidak menyusahkn org lain. "Xpe lh... kejap je..sampai tengahari hr ni. Abg blik nnti... sambung urut eh...."

7.30 pg
Hon berbunyi... menandakan kwn yg menjemputnya sudah tiba. Kucapai tangannya..kucium n dia berlalu lemah menuju ke pintu.
Dari sebalik pintu... aku ucapkn salam n dia berlalu ke kereta kawannya.

8pg
Kucapai baju2 utk digosok..persediaan utk ke sekolah 2016. Tiba2 rasa mabuk... rasa melayang2... tetap kuteruskn keja2 menggosok sambil berharap mabukku segera hilang krn aku nk ke kuliah dhuha.

9pg
Kepala makin berpusing. Tringat suami yg tidak menitip sebarang pesan. Ku catatkn pesann di whatapp...  "macammna,abg?"
Sehingga jam 9.30 belum ada bluetick... mabukku semakin menjadi2. Ku cari nasi n mkn sedikit. dgn harapan mabukku brpunca dr angin.

10pg
Aku mandi bersungguh2.. aku perlu sihat utk ke kuliah dhuha. Aku dh terlewat sgt. Sepatutnya jam 10 aku sudah dlm kereta tp aku masih dlm bilik air. Keluar dr bilik air... ada 2 missed call dr kak Hawi... birasku.

10.15
"Mak cik, mak cik kat mana?"
"Mak cik tgh siap2 kak, nk g kuliah dhuha"
"Pak cik...pak cik... ko siap.. akk amik ko sekarang" ada tangisan d hujung sana.
Jantungku berdegup kencang....
"Knpa pak cik...."
"Ko siap!! Akk amik ko skrg!!!"
Aku mula mwngagak2... pasti musibah...
Kucapai tudung hitam.. aku sarungkn tudung yg belum brgosok tanpa becermin.
Meluru keluar, birasku dtg......
Kelihatan memerah mata abg iparku...birasku...
Perlahan birasku berbisik.. pak cik dh xada!!
Allah.... Allah...
Aku istighfar... aku selawat ...
Air mata meluru laju...
Allah... beri hamba kekuatan...
Ya RasulAllah ... madad ya RasulAllah .....
Terasa perlahan kereta bergerak.....

11.20 lebih kurang
Dr jauh... kelihatan jasad terbujur kaku. Aku pandang dr jauh... tidak meluru padanya. Aku sdg kumpulkn kekuatan. Birasku melambai..
Aku melangkah perlahan....
Aku duduk di sisinya. Air mata... knpa murah sgt ni?? Seorg kwnnya mahu mmbuka kain yg menutup wajahnya tp aku menahan. Kuseka air mata pelahan.... aku ckp pd diriku... jgn menangis!! Aku tarik nafas.. air mataku xlg menitis... dgn selawat kuangkat kain yg menutupi wajahnya.
Allah... kelihatan dia sdg tidur yg pulas... rapat matanya... rapat bibirnya... tenang!!
Kuturunkn wajahku ke dahinya... kukucup lama....

12.15 lebih kurang
Jenazah dbawa ke hosp Seremban utk post mortem. Aku enggan...xmengizinkn..mahu kubawa pulang segera ttp dh jd kes polis. Aku xboleh buat apa2 lg.

2.00 ptg lebih kurang
Hujan mula rintik ketika tiba d perkarangan hospital bhagian forensik.
Perlahan2 titisan air itu makin lebat selebat titisan mutiaraku yg turun
Post mortem bermula....
Air mataku kering sudah...

3.00 ptg lebih kurang
Jenazah dbawa keluar utk d mandikn sdg aku dipanggil bertemu dr. Dr terangkn punca kematian mengejut suami... spt aku jangkakn... serangan jantung kali ke 2.
Aku redha

3.30 ptg
Aku lihat jenazah yg sudah cantik dgn pakaian baru...
"Cepat tgk kak... dia sdg trsenyum!!"
Kt shbt BTNnya...
Allah....
Tenang sekali abg tidur...
Air mata xmampu kubendung..

4.45 ptg
Selepas solat asar n solat jenazah....
Dia dibawa ke kediaman barunya.
Maaf abg.... kita xdpt balik ke rumah
Kita tumpang umah pak long je sbb xde sape nk uruskn rumah ketika za kuar tgk jenazah abg.
Lgpula umah pak long luas...
Maafkn za...
Orang melaut di bawah khemah laman umah pak long wpun hujan sgt lebat...

Kereta berderet panjang spt ada majlis perkahwinan
Ketika solat asar n solatkn jenazah abg, ramai sgt org hingga ke beranda umah pak long 
SubhanAllah ....
Nyata abg baik dgn kawan2 abg...
Dgn ramainya org bermakna melimpah rahmat Allah...
MasyaAllah  tabarakAllah 
Za cemburu....
Bagaimana agaknya ketika za meninggal nnti???

Hujan rintik ketika jenazah abg di usung ke kediaman baru abg
Ketika abg dimasukkn ke bilik sempit abg, hujan mencurah lebat....
Tp org yg ikut jenazah abg xbrganjak dari situ
Za ada di situ hingga selesai semuanya...
Za pandang satu2 apa yg mrk perlakukn pd abg
Za lihat mrk injak2 bumbung kediaman abg
Za juga nmpk....
Bnyk mutiara jernih gugur dr bibir mata sahabat2 abg....

Abg,
Damailah di sana....
Za di sini ntah bila penghujungnya...
Akan cba untuk buat ssuatu utk abg d sana
Za tak janji tp za mohon dgn Allah..
Jgn bolakbalikkn hati za..
Mohon jernihkn hati za...
Za tetap dgn impian za abg....
Impian yg tak pernah hilang dari dulu....
Impian utk menjadi spt DIA IDOLA za....
Semoga Allah brbelas kasih utk kabulkn impian za
Biiznillah 
Selamat jalan abg....
Selamat jalan....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan