Ahad, 8 Januari 2017

PERJALANAN HAQIQAT

BAHAS PERJALANAN HAQIQAT
(Setiap Amalan:-Pekerjaan Mesti Dia Ada Sesuatu Yang Memantapkannya).
Dia Ada 20 Perkara Baru Kita Nampak jelas Apa Itu dikatakan Haqiqat.

1)Kita Mahu lakukan dengan thaah
(aku dengar dan aku patuh)
mesti mengukurnya dibimbing Ilmu(Haqiqat Diterima perbuatan2 baik dengan Memahami Kesempurnaan Batas2 yang Allah mahu ta dib(didik)kita-Hadith2 Qudsi:-Lafaz Daripada Allau Terus Kepada Nabi:-Wahai Anak Adam).

2)Haqiqat benda bersifat Ruhiyyah yang mana kita dialam Roh telah berjanji Allah itu Tuhan Kita:-Surah Al A raf Ayat 172
(Haqiqat Insan yang Kembali itu ditafsirkan Imam Al Ghazali-Surah Al Fajr Ayat 27-30).
Wahai Nafsu/Roh/Jiwa/Diri Tenang(Mutmainnah).

3)Haqiqat tidak akan dapat diperbaiki melainkan mesti jalan syariat(peraturan hukum)inilah disebut Imam Al Ghazali Kitab Minhajul Abidin.

4)Haqiqat amal Soleh dia ada Nur(cahaya),yang dikatakan cahaya Nurani
(Dia tersemat kita kuat membersihkan hati berpenyakit-selalu ragu2 dan nafsu jahat-tidak puas2).

5)Haqiqat Pengakhiran Hidup kita Samaada Khatimah(Kesudahan Baik-Mukmin)atau(Kesudahan Buruk-Munafiq)
-Kita Bergerak 3 perkara Ini-
1)perkataan Siddiq(Benar)lawannya Kazib(Berbohong).
2)perbuatan Mutawassit(Sederhana)lawannya Mutasyaddid(Keras).
3)pegangan Amiq(Kental)lawannya Dhaif(Lemah).

6)Haqiqat ini benda perlu kita bermujahadah untuk mencapai Maqam Ubudiyyah(Kedudukan menyembah Allah(Khusyuk dan Khudhu':-Ini Kata Ulamak Orang Muda itu Liar dengan Dunia,Dapat Maqam Ubudiyyah ini Pada Umur 50 Tahun keatas-Orang Tua(Syeikhul Kabir)).

7)Haqiqat ini dia sejenis benda bersifat sirr(sembunyi-dikatakan maknawi:-Dia ada Kaitan 5 Rukun Islam dan 6 Rukun Iman).

8)Haqiqat ini seperti mutiara(lu'lu')didalam lautan dia ada marhalah(peringkat)mesti dibawah bimbingan Ahlu Mursyid(Disebutkan Sifat Pertama:-Ahlu Taubah-Merujuk Al-Quran Dan Sunnah dan Tidak mengingkari Akan Keduanya).

9)Haqiqat ini dia ada pada golongan khawas(istimewa)digelar Arif Billah(Kenal akan Tuhan)dan Ahlullah(Orang Hampir Dengan Allah):-Digelar Golongan Waliyullah.

10)Haqiqat Bagi Al-Quran Dia Ada Masail(Ayatul Ahkam)dan Fadhail(Khazanul Ayat)Yang mana Allah sebut Surah Al Qamar Ayat 17,22,32,40:-Al-Quran ini mudah dipelajari dan Menjadi Ubat Zahiriah
(Madu:-Surah Al Ankabut Ayat 69)dan Batiniah
(Qalbun Salim:-Surah Zumar Ayat 23-24).
-Ini Hanya ahli ilmu yang mengetahui seperti menuntut ilmu agama seperti kami-

11)Haqiqat Kita Ada 2 kita lupa:-Waktu Sihat dan Waktu Lapang sebab itulah Allah bersumpah dengan Masa(Surah Al Asr Ayat 1-3)-ALLAH mengkhususkan siapa tidak rugi beriman(Iman Haqiqah-Surah Al Anfal Ayat 2).

12)Haqiqat ini barang kita tawakkal
(Berserah Diri)didalam hidup kita dan
Ad-Din(Agama)Mengajar kita berikhtiar
(Dia tidak memberi bekas(Al Asbab))tetapi jangan jadi seperti aqidah Jabariah/Qadariah:-Dia tidak usaha dia salahkan Tuhan(ala Tuhan takdirkan)sedangkan aqal untuk berfikir
(Ulul Albab).

13)Haqiqat dia terdiri satu sahaja(kita berpasangan)ada lelaki dan ada wanita
(selain berpasangan)yang esa(satu)adalah Allah bersifat hidup dan berdiri sendiri zat/sifat/af al yang 3 benda ini tidak ada sekutu(sebanding)dengan-Nya
(Untuk kita memantapkan 3 ini)-Kena Hayati Asmaul Husna:-Nama2 Allah Baik:-Surah Fatir Ayat 15:-Wahai Manusia engkau berhajat kepadaku(Angkat tangan doa)sesungguhnya aku maha kaya maha terpuji(daripada sifat2 kekurangan).

14)Haqiqat ini dia terbatas pancaindera(Seperti keindahan Syurga-Tidak dirasa dengan mata,tidak terdetik hati):-Kata Ibnu Abbas(Semua Nama2 Buah2 Didunia ada didalam Syurga:-Tetapi kemanisannya tidak sama dengan watak/wajah dunia tipu daya).

15)Haqiqat ini mesti termaktub disisi Ilmu Allah(Yang mana Allah rakam ada 5 perkara manusia tidak tahu(Surah Kahfi ayat 34)untuk Allah Rahsia Uji kita Semua Muslimin dan Muslimat-Surah Al Ankabut Ayat 2).
1)Bila Datangnya Hari Qiamat.
(Surah Naba Ayat 1).
2)Bila Turun Hujan.
(Surah Ra du Ayat 11).
3)Apa didalam Kandungan Ibu.
(Surah Al Hajj Ayat 5).
4)Apa Yang usahakan Esok
(Surah Taubah Ayat 105).
5)Bumi Mana Dia Mati
(Surah Nisa Ayat 97).

16)Haqiqat dia tersusun dibawah satu kalimah(kalimah tayyibah)-lailahaillallah
(Tiada Tuhan Melainkan Allah-Adanya Kalimah Nafi:-Menolak perkara bercanggah lailahaillallah seperti bid ah dan Kalimah Isbath:-Menetapkan perkara menguatkan lailahaillallah seperti asunnah).

17)Haqiqat utama:-
Pengajaran yang dekat diri kita
(ketika berdiri/duduk/berbaring)
Didalam diri kamu tidak kamu mendengar(kerana Manusia dan Jin Masuk neraka jahanam kerana ada telinga tidak mendengar kebenaran(Surah Al A raf Ayat 179)
tetapi mendengar kejian:-Dan punca manusia buta mata nanti dipadang mahsyar kelak
kita rujuk surah Thaha ayat 124-126:-Apabila Datang kebenaran kamu kami tidak hiraukan pada hari ini aku biarkan/lupakan engkau).

18)Haqiqat hidayah(wajib)ini dia ada 5 kandungan apabila Allah cabut hidayah cabut satu demi satu kandungan hidayah ini kita sesat didunia dan akhirat.
1)Taufiq(Penambahan dalam Taat-Sunat).
2)Maunah(Pertolongan Allah orang Ikhlas).
3)Irsyad(Bimbingan Allah berjuang muda sampai tua dan apabila anak Soleh:-seluruh amalan diajak itu 24 jam kita dapat pahala sama 24 jam).
4)Ilham(Bisikan Malaikat terus istiqomah didalam apa yang kita kerjakan sembunyi atau terang2an).
5)Dilalah(Petunjuk Arah:-Mengenal Ijmak Ulamak Aswj pada Bidang Ilmu Masing 2).

19)Haqiqat Berjihat Dia bermula daripada(3 Perkara Ini)
awalnya
Al hub
(cinta kasih).
pertengahannya
Al hilm
(jalan berdamai).
pengakhiran
Al Syahid
(kematian disaksikan Allah dan Rasul).

20)Haqiqat Golongan Bawa Jalan Mahmudah(Terpuji Sikit)dan Jalan Mazmumah(Kejahatan Banyak)Dan kita memahami bahawa ada orang amal baik(Islam)kematian jahat(Kafir)dan orang jahat(Kafir)kematian baik(Islam)
(Rujuk Hadith Arbain-40 Imam Nawawi).

Daripada
Akhi
Muhammad Fadhli
Bersama
Abah
Johari Razak

Tiada ulasan:

Catat Ulasan