Ahad, 13 November 2011

Akhlak Isteri Idaman ???

Semua wanita yang bergelar isteri mesti nak jadi isteri idaman kan? TAPI Bagaimanakah akhlak & aqidah isteri idaman tu??? Mari kita teliti akhlak-akhlak isteri idaman...

Pertama : Berusaha berpegang teguh kepada akhlak-akhlak Islam seperti ceria, pemalu, sabar, lembut tutur katanya dan selalu jujur.

Kedua : Tidak banyak bicara, tidak suka merosakkan wanita lain, tidak suka ghibah dan namimah (mengadu domba).




Ketiga : Berusaha  menjaga hubungan baik dengan isteri suaminya yang lain (madu dia)..*boleh ke kita???

Keempat : Tidak menceritakan rahsia rumah tangga, antaranya hubungan suami isteri dan pergolakan dalam rumah tangga..Rasulullah bersabda : " Sesungguhnya di antara orang yang terburuk kedudukannya di sisi Allah SWT pada hari kiamat iaitu suami yang mencumbui isterinya dan isteri mencumbui suaminya, kemudian ia sebar luaskan rahsianya (HR. Muslim 4/157)..

* Adakah kita termasuk dalam golongan isteri idaman??? hehehe....

12 ulasan:

  1. Al-hamdulillah....bukan senang nk msk dlm list isteri idaman ni....

    BalasPadam
  2. kalau tak masuk pun...tetap juga nak kata masuk hahahha....
    pujuk hati sendiri :)

    BalasPadam
  3. ehh..digalakkan kata 'masuk' dlm list...mana tau, betul termasuk....

    BalasPadam
  4. saya sentiasa berbaik sangka :)

    BalasPadam
  5. dh tau sikap akak mcmne.....klo x suka, akak akan tegur..klo x dgr, akak wat diam je... :)..tapi akak mmg sempoi la...beruntung sapa dpt akak...hehe

    BalasPadam
  6. Orang tak suka ditegur berulang kali kerana itu menampakkan kebodohannya... !

    Dia dengar cuma dia belum rasa untuk taat..jadi berikan dia ruang untuk terus berfikir dan membuat keputusan serta memilih yang terbaik

    BalasPadam
  7. :) akak mmg guru yg baik wlau ramai pelajar yg takut dgn akak...siap kata akak ada aura lg..huhu....den x rase apa2 pun..ke den ni x ada perasaan :(

    BalasPadam
  8. mereka takut kerana mereka salah...

    mak cik2 sayang kat saya meski baru pertama kali jumpa kerana mereka nampak keikhlasan saya....

    aura?semua org kata sy punya aura hhehhehe... cg2 ramai nak pinjam aura sy tau! sy bertuah kerana dipilih Allah... bukan senang hahhaha

    BalasPadam
  9. nsb sy x takut dgn akak...hehehehe....tp takut jg klo Allah x nak terima sy kelak :(

    makcik2 sayang akak? sbb akak hormati mereka n layan mereka dgn baik serta mesra "mesra alam"...

    ye ke ada aura? huhuhu...kompom den jenis xdak perasaan..tu pasai x dpt detect aura akak....sy hnya senyum aje tgk aura akak dgn pelajar2...tu je ler mampu buat

    BalasPadam
  10. takut dengan sy buat apa?? sbb tu sy kt kat budak2...Tuhan awak semua ni bukan Allah...Tuhan awak sebenarnya saya...

    Nampak sy baru teringat cover hand, baru ingat tudung "terpendek", baru ingat "terpakai" scarf separuh... Allah hu Akbar! ntahlah

    dengan aura yang saya miliki...saya bahagia seadanya...Alhamdulillah...kelas sy sangat tenang, budak nampak sy sebatu pun dah lari (jd tak lenguh mulut sy nak berleter hahahha), kerja sy dibuat dengan kemas dan kelas tambahan sy sentiasa penuh heheheh.. :)

    BalasPadam
  11. x takut pun dgn akak...

    ayat ke-2 wat sy ingat sesuatu..hehehe

    Alhamdulillah...mudah-mudahan ada keberkatan...kelas akak mmg ada org suka masuk aje...

    BalasPadam