Sabtu, 14 April 2012

Masjidil Haram Mendidik Tawadhuk




Makkah al Mukaramah.... pasti semua orang bercita2 untuk datang ke sini, menjadi tetamu Allah.  Sudah pasti, tetamu Allah itu adalah pilihan....tak semua orang akan sampai mesti duit dalam bank berkepuk2.  Ada orang yang susah...akhirnya menjadi tetamu Allah dengan pelbagai jalan yang Allah lorongkan...tanpa disangka.  Mereka yang tido bertilam dan berbantalkan duit, hanya mampu berangan tapi tak mampu untuk sampai kerana mereka bukan pilihan... ada saja yang menghalang sehingga akhirnya dibungkus tanpa punya kesempatan!  Memandang keadaan ini, aku sangat bersyukur kerana diterima menjadi tetamu Allah dan menyaksikan kebesaran Allah di sini.  Lebih membahagiakan, umrah kali ini telah memberikan aku kesempatan membawa putera dan puteriku... Alhamdulillah.  Nikmat Allah yang tidak mampu untuk kuhitung.....



Ini adalah ruang solat ... masjidil haram memang cantik...indah...

Orang datang ke Mekah punya pelbagai alasan...nak menemani mak, nak berniaga, teman rakan kongsi, suka2 je sebab duit banyak dah tak tau nak melancong ke mana dan bagi orang yang tak berduit seperti aku sudah tentu hasratnya adalah untuk beribadah di sana... sebanyak mungkin. Maklumlah, bukan senang nak pergi ke sana  dan tentu rugi melepaskan ganjaran pahala 100k pahala solat di Masjidil Haram. Seboleh mungkin, aku cuba hadiahkan ibadah yang terbaik buat tuan aku..... aku hanya ingin berkongsi bagaimana bersolat di sini boleh mengajar erti TAWADHUK....

Kalau rasa diri sombong, rasa besar diri, sentiasa rasakan diri saja betul... eloklah datang ke sini kerana di sini kita akan rasa, betapa kita ni tak punya apa terutama ketika sedang mendirikan solat.  Kenapa aku berkata demikian....?  Kalau di Malaysia, kita bersolat di surau masjid dalam keadaan yang cukup selesa, saf kita ada jarak bagi memudahkan kita sujud dengan selesa tapi di sini.....

Saat kita berdiri tegak...sungguh seronok kerana memang cukup rapat antara satu sama lain...bahu ke bahu, kaki juga hampir bertemu... tapi kalau saat rukuk... masa ni kita akan rasa, besar mana pun pangkat kita, sepandai mana pun kita, banyak mana pun ilmu kita, besar mcmmana pun kita, kepala kita tetap akan cecah punggung orang di hadapan.  Kalau kita rendah berbanding orang di hadapan, harus kepala masuk kelangkang orang...
saat kita bersujud, lagi tenat... mencari2 kita tempat untuk bersujud kerana ruang kita sujud dah terdapat kaki orang... ciumlah kaki orang berkenaan... itulah kejadiannya.  menyondol2 kepala kita mencari ruang untuk sujud.

Hal ini terjadi kerana sepatutnya ruang di hadapan kita tak boleh ada saf baru tapi diaorang datang lambat... tak de tempat...main berdiri saja di depan kita dan mengangkat takbir. Bila mereka dah angkat takbir, mereka tahu bahawa mereka tak akan diusir dari situ.  Allah hu Akbar...ketika ini berlaku, rasa mahu meraung...kerana memang tak tahu kualiti solat masa tu...

Nak marah....memang mahu marah tapi bila difikir balik... hebat macammna pun aku...tetap juga kepala aku pada punggung orang dan tetap juga aku cium kaki orang... jadi..tak lah hebat macammna pun aku..... tak usahlah nak bangga2 diri... tawadhuk je lah.. tak rugi pun!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan