Isnin, 5 November 2012

Erti Bahagia

Hanya orang yang bahagia boleh bahagiakan orang lain...
Kalau kita tak bahagia kita tak boleh bahagiakan orang lain...

Ayat ini buat aku termenung sorang2...ermmm...kita kena bahagia dulu sebelum bahagiakan orang lain..
kita kena jadi orang yang tenang dulu sebelum tenangkan orang lain...
Aku mula menilik diri.... aku selalu nak buat orang bahagia..tapi aku ni bahagia ke? Allah...
kompleks makna bahagia ni pada aku.  Aku sentiasa bahagia dengan diri aku.. tapi aku jarang bahagia dengan kehidupan aku.. ntah! kira bahagia la tu... kedut rasanya tak le banyak sangat kat muka aku ni hehehe...
Kata dr Muhaya... orang yang tak bahagia tu wajah dia berkerut je... Orang macam ni sama macam ahli neraka sebab ahli neraka muka mereka semua masam heheheh
orang yang bahagia muka dia manis je...senyum je sebab itu wajah ahli syurga...
Amacam? nak masam-masam lagi macam ahli neraka...??? meh...kita belajar untuk senyum lepas ni tanda kita bahagia dan sentiasa rindukan syurga Allah swt.
Kena kutuk senyum, kena marah senyum, suami balik lambat senyum, suami tak peduli pun senyum... agaknya... macammana eh...  pasti kita jadi orang yang bahagia,kan?  Agaknya le... Aku dah try buat heheh... berhasil! hilang stress...datang hepi. sungguh! cer cuba try test.... InsyaAllah..menjadi.
senyum je.. tak payah bayar pun. Apa nak masam-masam... bajet je eh awak ni heheh...
Allah hu rabbi..nak senyum pun payah. Pelik! Belum lagi suruh bagi duit kat orang...Kalau minta duit, agaknya muncung panjang boleh diikat..hehehe... agaknya le...

Orang yang bahagia ni murah hati tau... rajin bersedekah. Tak kisah dengan wang ringgit, tak de nak berkira-kira.  Kalau kedokut taik idung masin...ermmmm.... pepaham je lah,kan... kita takut sangat tak cukup duit...takkan nak jadi hamba duit seumur kita hidup kot...Jadi tunggu apa lagi... rajin2lah bersedekah.  Tak payah tunggu duit bertimbun, nak tunggu macam tu... kena kawin ngan bill gate agaknya eh.. hehehe...
Apapun ayat dr Muhaya yang boleh buat aku menarik nafas lega ialah
orang yang tak suka duduk sorang-sorang...itu orang yang tak suka pada diri sendiri.  Orang yang macam ni juga tak suka pada orang lain....
wah... sebelum ni aku dok pelek ngan diri sendiri...kenapa la aku suka sangat duduk sorang2..tak suka ramai2...ada yang tak kena agaknya ngan aku ni.... Orang lain bukan main lagi berkawan2..nak g kantin berkawan...masuk bilik guru berkawan...g pejabat berkawan..aku ni lak sorang2... terbuang rasanya.  Pegi mana pun tersisih heheh.. tapi tak de le kisah sangat pun.. dalam perut mak dulu2 pun sorang gak..hidup juga ni ha... idak le mati sebab tak berteman ye.. tak salah rupanya selama ni aku suka duduk sorang2...
tapi demi dengar ayat tu.. huh! lapang! logo! betullah jalan aku selama ni...heheh... agaknya le.. 
tapi  betullah...
Hargailah diri sendiri...sayangilah diri sendiri sebelum hargai dan sayangi orang lain...
sebab aku hargai dan sayangi diri aku... maka aku dengan rasminya akan sentiasa menghargai dan menyayangi orang lain.  Orang marah dan suruh aku blah pun...aku hargai dan aku berundur pelan2 meski jiwaku penuh lara...hak..hak..
tak kisahlah..asalkan Allah tahu... apa yang ada dalam benakku...
kelam kabut ayat aku kali ini...ntah apa aku bebelkan pun aku tak tau...
menulis tanpa roh hanya sekadar mahu menarikan jari..beginilah jadi..
tak nak menulis tapi jari nak menari...
aduhai yang aku kasihi...
marilah ke mari...

4 ulasan:

  1. Apabila kita mula menyangka telah membuat satu pilihan yang salah dalam hidup dan terus menyangka kebahagian tidak akan dikecapi kerana kesalahan membuat pilihan itu, selamanyalah kita tidak akan berasa bahagia". Oleh itu, kenalilah senjata wanita: Airmata, senyuman, tuturkata, berhias dan kepandaian" ...hehe

    BalasPadam
  2. kita ni kan selalu bersangka-sangka
    pastu tu sentiasa berkeluh kesah
    sedangkan kita tahu semua tu tak elok n sudah diperingatkan Allah...
    Saya kini telah buang senjata2 saya yang berupa air mata hehhehe....

    tutur kata yang manis senjata yang saya gunakan bila nak minta keluar hehehhe
    Kepandaian senjata saya ketika berhadapan dengan masalah(pandaiiiiilah sangat heheheh)
    Senyuman ini adalah senjata utama yang takkan saya turunkan meski saya ditembak mati hahahaha.... itu jua pesanan yang tak pernah sy akan lupakan

    BalasPadam